![]() |
| |||||||
| Registreer | Gallery | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Arcade | Markeer forums als gelezen |
| Studie & Carriere Start hier je topics over de laatste ditjes en datjes over school, werk of wat je in je vrije tijd doet. |
| Bekijk resultaten enquête: Bijzonder onderwijs is beter dan Openbaar onderwijs. | |||
| eens | | 0 | 0% |
| oneens | | 8 | 100,00% |
| Aantal stemmers: 8. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
| | LinkBack | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Advanced Member |
Wat vinden jullie van bijzonder onderwijs ?(voortkomend uit de verzuiling(jaren '60/'70 (christelijk protestants, katholiek, gereformeerd) wat een soort van wedergeboorte heeft gehad.(islam, hindoeisme)) Er wordt veel over een bepaalde cultuur/religie/gedachtengoed bijgeleerd. Vaak is het ook zo dat, doordat bepaalde religies oververtegenwoordigd zijn in bepaalde culturen, wat op haar beurt weer gekoppeld is aan afkomst/ras...er sprake kan zijn van segregatie. Het kind gaat in de jeugd voornamelijk om met mensen van de eigen cultuur en religie. Dit zou slecht kunnen zijn voor de integratie. Afzondering van de rest van Nederland wordt misschien in de hand geholpen? Wat vind jij, is bijzonder onderwijs beter of slechter dan openbaar (gemixt) onderwijs. Stelling slaat op de HINDOE(BASIS)SCHOLEN (kon het niet meer wijzigen) Dus: Hindoe(basis)scholen zijn beter dan openbare(basis)scholen. Laatst gewijzigd door Ironman : 26 januari 2009 om 09:41 |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Gast
|
bijzonder onderwijs(algemeen) is niet per definitie beter. weet de cijfers niet exact maar een tijdje terug presteerden de hindoebasisscholen (denk van rdam) wel beter dan t gemiddelde.. enerzijds vind ik een hindoebasisschool wel goed.. juist doordat er meer tijd wordt besteed aan cultuur/religie... tis prachtig hoe ze ermee omgaan... anderzijds vind ik het niet helemaal kloppen wanneer ze alleen met zelfde/ hindoestaanse kinderen omgaan... cultuur en religie is toch ook wel iets dat zowieso ook van huis uit moet worden meegegeven maar dan... in onze huidige samenleving.. waar beide ouders hard werken en je zelfs alleenstaande ouders hebt... wordt net in die bijdrage aan cultuur en religie toch wel tekort geschoten, vind ik... dit zal niet bij iedereen zijn... maar je merkt toch wel vaker... en dat is al wat aantal jaren zo.. dat hindoestaanse kinderen geeneens meer hindostaans spreken en wel erg weinig weten over hun afkomst... dus ja... weet niet of die "gap" door een hindoebasisschool kan worden weggewerkt.. en aan de andere kant hebben niet alle ouders de mogelijkheid om hun kind naar een dergelijke school te sturen.... en... je hebt ook weer ouders die bewust voor een openbare basisschool kiezen.. Laatst gewijzigd door basanti : 26 januari 2009 om 09:53 |
|
| | #3 (permalink) |
| Advanced Member Lid sinds: 1 mei 2002
Rep kracht: 11 ![]() |
Ik vind Hindoe basisscholen niet persee slechter dan openbare basisscholen. Ze leren veel over hun cultuur en dat vind ik weer goed want dat mag niet verloren gaan. Volgens mij krijgen ze ook hindiles en muziekles en dat is wel leuk. Of ze daar beter lesgeven weet ik niet. Maar waar ik me wel zorgen om maak is dat ze dan alleen met hun eigen mensen omgaan. En niet bijvoorbeeld vriendjes of vriendinnetjes hebben van andere culturen. Ik bedoel het is wel belangrijk dat ze met verschillende culturen kunnen omgaan. Vooral straks als ze gaan werken. Maar ja ik heb geen ervaring met hindoebasisscholen. Ik heb op een openbare basisschool gezeten met over het algemeen meer Nederlanders en weinig buitenlanders. Daardoor heb ik veel vrienden van verschillende culturen. Misschien kan iemand die op een hindoebasisschool zn mening geven. |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Newbie Lid sinds: 16 december 2008
Rep kracht: 0 ![]() |
Ik heb zelf op een Hindoestaanse basisschool gezeten in Den Haag. Ik moet zeggen dat de lessen hetzelfde zijn als op een Nederlandse basisschool ook omdat ik op beiden heb gezeten kan ik je wel vertellen wat het verschil is/ Naast alle vakken die je krijgt, krijg je wat mee over je geloof, hoe het is ontstaan, wat het inhoudt. Er wordt aandacht besteedt aan Hindilessen. Zo komen kinderen meer te weten over hun afkomst. Maar ik weet wel dat bij geestelijk stroming, alle geloven werden behandeld. Wat ik harstikke goed vind. De leraren proberen het beste bij je eruit te halen, je wordt gemotiveerd om hogere cijfers te halen zodat je later een goed advies krijgt als je naar de middelbare school gaat. Wat ik wel jammer vind is dat toen ik op de middelbare school ging, moest wennen aan andere soorten kinderen, omdat ik gewend was om met mijn eigen soort op school te zitten. Maar dat was gelukkig snel voor bij. |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Sangam Gold Member Lid sinds: 23 januari 2008 Locatie: heaven Leeftijd: 28
Ik heb op een openbare basisschool gezeten dus ik zou het eigenlijk niet weten. En het lijkt me niet verkeerd dat je extra les krijgt over je eigen geloof, wat het inhoudt en dergelijke. Op de middelbare school was wel christelijk, we kregen daar wel het vak godsdienst maar daar kregen we les over alle geloven...
__________________ Liefde Liefde is een mooi woord, liefde is een lekker gevoel. Liefde is houden van, als je weet wat ik bedoel. Liefde heeft voor mij een belangrijke betekenis. Voor iedereen is liefde een leuke belevenis, Liefde voor mij, dat ben jij !!! |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Newbie Lid sinds: 8 oktober 2008 Leeftijd: 28
Ik zou me kinderen naar een openbare basisschool sturen. Geloof krijgen ze wel vanaf thuis mee. Als ze groter worden moeten ze in een samenleving leven die uit allerlei culturen bestaat. En dat leer ik hun het liefst zo snel mogelijk... |
| | |
| | #7 (permalink) | |
| Gast
| Citaat:
en alle respect voor jou mening.. maar hindoestanen zijn over het algemeen gelukkig geen bekrompen volk.. het is heel goed dat jij je kinderen geloof mee geeft.. zo zou dat ook moeten..jammer dat ouders dat tegenwoordig minder belangrijk vinden.. maar het lijkt mij onjuist om te denken dat een kind niet meer goed zou kunnen fuctioneren wanneer het bijgebracht wordt wat zijn/haar cultuur inhoudt.. ![]() in de hindoestaanse cultuur worden kids tenminste niet klaargestoomd tot terroristen.. unlike some other cultured people.. | |
|
| | #8 (permalink) |
| Sangam Lover Lid sinds: 16 december 2008
Ik zou mijn kind ook naar een openbare basisschool sturen. Vanaf die eerste jaren gelijk kennis laten maken met de verschillende culturen waaruit Nederland bestaat en niet alleen eenkennig laten worden door alleen onder de hindoestanen op te groeien. Heeft niets met bekrompenheid te maken, maar met het eenkennig zijn. |
| | |
| | #9 (permalink) | |
| Sangam Diamond Member Lid sinds: 17 december 2003 Locatie: Somewhere in The Underground Leeftijd: 28
Rep kracht: 0 ![]() | Citaat:
__________________ Evil sounds coming from the underground!!! Location is a Mystery!!! Where,When or How is not a issue cause Partypeople enjoy youre destiny!!!ॐ ♫ ![]() The gate is closed!!! Access denied!!!Please try aggain!!! ॐ ♫ | |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Gast
| ben er echt verbaasd over ..dus wanneer je in een klas met hindoestanen zit.. zou je niet kunnen functioneren in de maatschappij ![]() kan me er alleen over verbazen.. want heb zelf niet op een dergelijke school gezeten... wat ik zelf wel jammer vind.. |
|
![]() |
| Bookmarks |
| Tags |
| hindoebasisschool |
| Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten) | |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |