Sangam Online  

Ga terug   Sangam Online > Sangam Algemeen > Studie & Carriere

Registreer Gallery FAQ Ledenlijst Kalender Arcade Markeer forums als gelezen

Studie & Carriere Start hier je topics over de laatste ditjes en datjes over school, werk of wat je in je vrije tijd doet.

Antwoord

LinkBack Discussietools Weergave
Oud 9 maart 2007, 12:10   #11 (permalink)
Sangam Silver Member

Rep kracht: 0
Churail is off the scale
Standaard

In 1 keer, 1 fout

Heb dat boek ook niet echt gebruikt, die cd-rom is echt een uitvinding...
Churail is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2007, 15:04   #12 (permalink)
Sangam Gold Member

SexyHexy is an unknown quantity at this point
Standaard

QUOTE (morgana @ Mar 8 2007, 12:21) <{POST_SNAPBACK}>
Citaat:
ik had het in 1 keer gehaald, maar dat stront-ding is alweer verlopen, dus moet opnieuw......[/b]
same here

Poes!!!!
SexyHexy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2007, 12:38   #13 (permalink)
Sangam Gold Member

Poes's schermafbeelding

Poes is off the scale
Stuur een bericht via MSN naar Poes
Standaard

was in 3 keer geslaagd... laatste keer percies 6 fouten.. kon het mij bommen hoeveel keren ik erover deed.. zolang ik die klote ding maar kreeg..

SexyHexy mijn bitiya!
Poes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2007, 00:04   #14 (permalink)
Sangam Silver Member

Leeftijd: 25
Rep kracht: 9
Shivangini is on a distinguished road
Standaard

1x
Citaat:
'Theorie-examen te ingewikkeld'

Uitgegeven: 16 maart 2007 14:21
Laatst gewijzigd: 16 maart 2007 16:27

AMSTERDAM - Veel mensen zakken voor hun theorie-examen omdat zij de vragen niet begrijpen. Vekabest, producent van verkeersleermiddelen daagt daarom het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) voor de rechtbank in Den Haag.

De producent eist dat het CBR de examens per direct stopzet, tenzij binnen drie maanden een test met versimpeld taalgebruik wordt opgesteld.

Uit een onderzoek van Vekabest blijkt dat 60 procent van de aspirant vrachtwagenchaufeurs de vraagstelling niet begrijpt. Bij de test voor het auto- en motorrijbewijs vindt 20 procent de vragen te moeilijk.

Niveau

Volgens een door Vekabest in de arm genomen taaladviesbureau is het taalgebruik bij de examens van bijna academisch niveau. Ongeveer 40 procent van de Nederlandse bevolking kan hiermee overweg.

Vekabest-directeur Kantelberg meldt tegenover de Volkskrant, dat "al die herexamens een mooie omzet opleveren voor het CBR".

Voorbereiding

Het grote aantal kandidaten dat zakt is is volgens het CBR niet het gevolg van het ingewikkelde taalgebruik. De lage slagingspercentages zijn juist te wijten aan de kandidaten zelf, die zich erg slecht voorbereiden. Dat zegt woordvoerder Hans Fontijn van het CBR.

"Wij laten iedere vraag toetsen door externe deskundigen", zegt Fontijn. De beschuldiging van Veka Best komt het CBR dan ook niet bekend voor. "Wij nemen zo'n zevenhonderdduizend examens per jaar af en we hebben nooit één klacht daarover ontvangen, ook niet via de Ombudsman."

Onderzoek

Volgens Fontijn is het onderzoek niet goed uitgevoerd. "De vragen zijn voorgelegd aan de gemiddelde Nederlander. Het onderzoek zou juist alleen moeten worden gehouden onder kandidaten die zich hebben voorbereid op zo'n examen." Bovendien is het niveau van het taalgebruik niet zo hoog als Veka Best beweert. Fontijn: "Zo'n examen moet op VMBO-niveau zijn, bij beroepschauffeurs geldt MBO-niveau."

"Leugens", reageert Veka Best-directeur Kantelberg op het verweer van het CBR. "Tijdens het kort geding zeiden ze dat ze de examens laten toetsen, maar ik heb geen enkel bewijs daarvan gezien. Het waren allemaal loze woorden."

Discussie

De directeur van de Utrechtse rijschool Bruinsma zegt dat het taalniveau al langer een onderwerp van discussie is binnen de rijschoolwereld. "Onlangs hebben vier rij-instructeurs namens de Bovag de toetsen doorgenomen. Hun verbeteringen worden op dit al moment doorgevoerd".

Bruinsma ziet geen heil in een rechtszaak. "De toetsen zijn zeker voor verbetering vatbaar, maar ik verwacht meer van onderling overleg".

Vertrouwen

Het CBR zegt de uitspraak van de rechter met vertrouwen tegemoet te zien. Tot die tijd zal er niet aan de examens gesleuteld worden. Ook Kantelberg maakt zich weinig zorgen.

"Ik ben sowieso blij met alle media-aandacht. Die zal ertoe leiden dat de examens in begrijpelijker Nederlands worden gemaakt." De uitspraak volgt op 2 april.[/b]
Bron: www.nu.nl

Wat is dit voor belachelijks!?!?!

Taalgebruik was helemaal niet lastig, het zijn van die supersimpele vragen. Wat zal er lastig zijn? Linkaf, rechtas, voorrang?
Shivangini is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2007, 11:30   #15 (permalink)
Sangam Lover

Leeftijd: 25
*Madhuri* is off the scale
Standaard

In 1 keer met 3 fouten
Oud 19 maart 2007, 08:59   #16 (permalink)
Sangam Lover

Leeftijd: 26
*Beertje* is off the scale
Standaard

1 keer, 1 fout
Oud 24 maart 2007, 22:45   #17 (permalink)
Sangam Gold Member

Pineapple's schermafbeelding

Rep kracht: 13
Pineapple is on a distinguished road
Standaard

1 keer
was niet zo moeilijk.
gewoon veel met die cd-rom oefenen.
Pineapple is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2007, 21:36   #18 (permalink)
Sangam Silver Member

Surroor is off the scale
Standaard

Tweede keer, met zes fouten! Eerste keer had ik er tien, maar dat kwam door een beetje nerveusheid. 'k Was een beetje onzeker, that's all! Tweede keer ging ik ervoor, want toen dacht ik van 'als ik dat al heb, kan ik al aan m'n praktijkexamen beginnen'

Praktijkexamen zal dan ook veel moeilijker zijn dan theorie! Maar wel veel korter (ligt eraan wie je beoordeelt!). Bij theorie heb je nog zeker iets van 10 seconden te tijd om te denken. Bij praktijk moet je snel (minder dan 0,3 seconden!!) handelen! En daar zal de examinator ook goed opletten! Vooral je kijkgedrag is belangrijk.

super:
above

cali:
beauty

fragilistic:
delicate

expeali:
to atone

docious:
educable

"atoning for extreme and delicate beauty while being higly educable"

Suoicodilaipxecitsiligarfilacrepus!
Surroor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2007, 11:06   #19 (permalink)
Advanced Member

aryan_k is off the scale
Standaard

In 1 keer.

Mumbai Rockzzz!!!
aryan_k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2007, 22:58   #20 (permalink)
jupani
Gast

Standaard

2e keer, 3 fout
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Bookmarks

Tags
auto, examen, theorie

Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten