Bollywood   |   DATING   |   Forum   |   GAMES   |   REALTONES   |   Snapshots   |   TV

Forum Mededelingen
  Sangam Credits klik Hier voor meer informatie.

Sangam Online » Sangam Algemeen » Nieuws & Actualiteiten » ’Ze tellen de doden daar nu als schapen’

Nieuws & Actualiteiten Praten over de actualiteitenprogramma's, andere programma's die op de tv komen en wat er in de kranten staat.

Antwoord
Ongelezen 21 mei 2009, 21:42   #1
Nishant

Status: Newbie
Rep kracht: 0 Nishant is an unknown quantity at this point
Standaard ’Ze tellen de doden daar nu als schapen’

De nederlaag van de Tamil Tijgers is door de Tamilgemeenschap in Nederland met zeer gemengde gevoelens ontvangen. „Het onderliggende probleem is niet weg.”

Boos en geschokt heeft de Tamilgemeenschap in Nederland de afgelopen dagen en weken de strijd in Sri Lanka gevolgd. Geschokt door de duizenden burgerdoden die er vermoedelijk zijn gevallen, en boos op de Sri Lankaanse autoriteiten die in hun ogen verantwoordelijk zijn voor dit bloedbad.

Velen vragen zich af hoe het nu verder moet met de Tamilminderheid op het Zuid-Aziatische eiland, nu de Tamiltijgerrebellen (LTTE) na 26 jaar gewapende strijd voor een eigen Tamilstaat in Sri Lanka, verslagen lijken te zijn door het regeringsleger.

„In mijn ogen zijn de Tamiltijgers de vertegenwoordigers van de Tamilbevolking. De LTTE was de enige groep die voor de rechten van de Tamils opkwam”, zegt Cynthia Vastiampillai, een studente van Tamil-origine die in Nederland woont.

Haar ouders zijn in de jaren tachtig als politieke vluchtelingen uit de Noord-Sri Lankaanse plaats Jaffna gekomen. Ze sloegen op de vlucht voor de anti-Tamiloperaties van het Sri Lankaanse leger.

De Tamilgemeenschap in Nederland telt zo’n 6000 mensen, en Vastiampillai zegt namens hen te spreken. „Ik voel me natuurlijk heel betrokken bij de zaak van de Tamils omdat mijn ouders er geboren zijn. Ik ben een neutraal persoon die probeert duidelijk te maken wat er op Sri Lanka gebeurt. Nederlanders zijn doorgaans slecht geïnformeerd over deze kwestie vind ik.”

Vastiampillai vindt het heel triest om te zien wat er de afgelopen tijd is gebeurd. „De strijd heeft duizenden mensenlevens gekost. Wat ik niet te geloven vind is dat er in het zuiden van Sri Lanka feest is gevierd terwijl er in het noordoosten een bloedbad plaatsvond. Zelfs de gewonden in de ziekenhuizen hadden geen rust. Ik vind dat er genocide is gepleegd op de Tamilburgers. De Singalese meerderheid wil het land voor zichzelf houden.”

Dat rebellenleider Prabhakaran dood zou zijn, gelooft zij niet zonder meer omdat zijn verscheiden alleen door de Sri Lankaanse regering is gemeld. „De regering is goed in propaganda en tegenwoordig is het manipuleren van foto’s en beelden niet zo moeilijk. Ik geloof het pas als het door een derde en onafhankelijk land is gecontroleerd, bijvoorbeeld aan de hand van DNA-gegevens.”

Met de dood van Prabhakaran heeft de regering het onderliggende probleem niet opgelost, vindt ze. „Zolang de Tamils geen vrijheid, gelijke rechten en een eigen staat krijgen blijft het etnische probleem met de Singalese meerderheid, dat al zestig jaar speelt, bestaan. Ik denk zelfs dat de strijd wel weer zal oplaaien als dat niet wordt opgelost. Ze zouden nu rond de tafel moeten zitten, maar dat is nog niet gebeurd.”

Een eigen staat voor de Tamilbevolking op Sri Lanka lijkt met de overwinning op de LTTE echter verder weg dan ooit. „Dat maakt het erg moeilijk”, vindt Vastiampillai. „Er zal in elk geval een regering moeten komen die ook voor de rechten van de Tamils opkomt. Die zal moeten kijken wat de Tamils die daar wonen nu precies willen. Zij moeten dat beslissen, niet alleen de Tamils die in de diaspora wonen. Gelijkwaardigheid is heel belangrijk en gerespecteerd worden als mens. Ze tellen de doden daar nu als schapen. Zo ga je niet met Tamils om. Met geen enkel mens.”

Bron

’Ze tellen de doden daar nu als schapen’ - Trouw
Nishant is offline   Met citaat antwoorden
Sponsors
Antwoord

Bookmarks

Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten