Bollywood   |   DATING   |   Forum   |   GAMES   |   REALTONES   |   Snapshots   |   TV

Forum Mededelingen
  Sangam Credits klik Hier voor meer informatie.

Sangam Online » Sangam Algemeen » Nieuws & Actualiteiten » Verkeersboetes: Wet Openbaarheid Van Bestuur Groot Succes

Nieuws & Actualiteiten Praten over de actualiteitenprogramma's, andere programma's die op de tv komen en wat er in de kranten staat.

Antwoord
Ongelezen 8 september 2007, 13:17   #1
Special force

Status: Sangam Silver Member
Rep kracht: 0 Special force
Standaard

Laatste tijd krijg ik meerdere PB'tjes van mensen die vragen of ik ze wil helpen bij het opstellen van een bezwaarschrift.
Omdat ik jullie allemaal wil helpen en omdat ik een hekel heb aan Justitie het volgende:

Eerder had ik al een stukje gepost dat iemand € 10.000,-- van Justitie kreeg omdat deze niet aan de Wet Openbaarheid van Bestuur( hierna: WOB) had voldaan.
Op grond van deze wet, kan de burger, heel erg veel stukken opvragen bij de overheid (bestuursorgaan).
Ook diploma's van politieagenten, ijkrapporten etc. etc. etc

Er zijn nu heel veel rechtenstudenten/advocaten/juristen/belangstellende bezig om mensen te helpen bij het opstellen van een WOB-verzoek.

Het WOB is een zo groot succes dat zelfs Minister Hirsch Ballin een Regeling OM heeft gemaakt:

http://eb.sdu.nl/eb/show.do;jsessionid=60F...SC81889&type=op

Verzoek aan een ieder die een boete binnen krijgt, stuur mij een PB.
Het kan zijn dat je boete vernietigd wordt, enkel op grond van de WOB.

Bovendien moeten die politieagenten heel veel werk verrichten om aan deze verzoeken te voldoen.

Verzoek aan een ieder hier op Sangam. Als je een boete binnen heb gekregen, PB mij.

Ik zorg dan voor een Wob-verzoek..

Een Wob-verzoek kost je niks, alleen een postzegel.

Special force is offline   Met citaat antwoorden
Sponsors
Ongelezen 8 september 2007, 13:24   #2
..:: Ralph Lauren ::..

Status: Sangam Gold Member
Leeftijd: 30
Rep kracht: 0 ..:: Ralph Lauren ::..
Standaard

Ohh nu begrijp ik, wat die WOB inhoud
..:: Ralph Lauren ::.. is offline   Met citaat antwoorden
Ongelezen 8 september 2007, 13:40   #3
Snuifie

Leeftijd: 31
Rep kracht: 0 Snuifie is an unknown quantity at this point
Standaard

dude

ik moet nog drie brieven schrijven voor snelheidsboetes

voor die boete van 215 euro hebben ze al foto's gestuurd :(

maar wat kenne we met een boete voor 'geen voorrang verlenen aan kruizende auto's'
Ongelezen 8 september 2007, 14:10   #4
Special force

Standaard

Citaat:
dude
ik moet nog drie brieven schrijven voor snelheidsboetes

voor die boete van 215 euro hebben ze al foto's gestuurd :(
maar wat kenne we met een boete voor 'geen voorrang verlenen aan kruizende auto's'
[/b]
Een vriend van mij heeft vorige week, voor iets soortgelijks voor iemand het volgende opgevraagd:
Wees creatief en vraag zoveel mogelijk op.

- Het zaaksoverzicht van het CJIB;
- Het brondocument;
- certificaat waaruit blijkt dat degene die de constatering gedaan heeft ten tijde van de constatering bevoegd was om deze constatering te doen;
- Akte van beëdiging van de opsporingsambtenaar, inclusief de akte van de aflegging van de eed/verklaring/belofte, die zijn vastgelegd in een proces verbaal en deel uitmaken van de akte van beëdiging;
- Indien aanwezig foto’s van de vermeende constatering, waaruit ondubbelzinnig blijkt dat het mijn kenteken betreft. Indien er meerdere voertuigen op de foto te zien is, duidelijk is welke voertuig de overtreding begaan heeft;
- Een kaart, luchtfoto of iets dergelijks met daarop weergegeven de exacte locatie van de constatering, alsmede de exacte locatie waar de vermeende overtreding zich heeft voorgedaan;
- Indien de vermeende overtreding is waargenomen vanuit een motorvoertuig; de exacte locatie van dit voertuig, het kenteken en de datum van de APK keuring;
- Besluit van aanstelling van de ambtenaar en/of arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht die de vermeende constatering gedaan heeft;
- Een op ambtseed opgemaakt proces-verbaal (gelijkend document), waaruit ondubbelzinnig blijkt hoe de betreffende overtreding is waargenomen;
- Kopie van de kennisgeving/aankondiging van beschikking.

en bezwaar moet je gewoon een eind weg lullen:

Zeg ik heb het niet gedaan, want ik was op dat moment aan het neuken ofzo.
Stel dat ik niet aan het neuken was, reed ik geen auto en ik heb geen toestemming aan iemand gegeven om mijn auto te rijden.

Maar dan in formaal NL.

Ongelezen 8 september 2007, 15:06   #5
Ghadha

Rep kracht: 0 Ghadha
Standaard

Gelukkig krijg ik bijna nooit boetes. :joehoe:
Ongelezen 8 september 2007, 15:36   #6
Mr. Pipo

Leeftijd: 11
Rep kracht: 0 Mr. Pipo
Stuur een bericht via MSN naar Mr. Pipo
Standaard

Special Force kun je mssn een voorbeeld zetten van zo een brief?
en dan natuurlijk namen weghalen enzo..bijv een brief van snelheidsovertredingen
of mssn een soort van blauwdruk van zo een brief dus wat er allemaal in moet staan
als je dit mssn kan posten dan kunnen mensen dat gebruiken op hun "casus"
Ongelezen 8 september 2007, 15:40   #7
Tjah_Das_Baluh

Status: Sangam Member
Rep kracht: 0 Tjah_Das_Baluh
Standaard

Ik zou er geld voor vragen
Tjah_Das_Baluh is offline   Met citaat antwoorden
Ongelezen 8 september 2007, 16:39   #8
Special force

Standaard

Oke:

Dit is een verzoek tot de Wet Openbaarheid van bestuur en GEEN bezwaarschrift.

Nogmaals: De wet openbaarheid van bestuur is er om stukken op te vragen.
Bezwaarschrift is om bezwaar te maken tegen de boete:

Hieronder een voorbeeldbrief, van de Wet Openbaarheid van Bestuur.
Dit verzoek is vorige week door een zeer gewaarderde vriend van mij geschreven. Hij had mij dit toegestuurd in het kader van het voorbereiden van een rechtszaak voor iemand anders.

Citaat:

Betreft: Verzoek in het kader van de Wet Openbaarheid van Bestuur met beschikkingsnummer 0000000
Den Haag, 1 januari 2007

Geachte heer/mevrouw,

In bovengenoemde beschikking staat dat ik op 1 januari om 18.43 uur met een voertuig met het kenteken XX-XX-XX, in de Ajaxstraat te Rotterdam in strijd heb gehandeld met een gesloten verklaring (bord C3). Ik verzoek u vriendelijk op grond van artikel 6 en artikel 7 lid 1a en lid 2 Wet Openbaarheid van Bestuur, mij alle stukken die betrekking hebben op het bovenstaande op te sturen.
Ik verzoek u in ieder geval toe te sturen:

- Het zaaksoverzicht van het CJIB;
- ijkingsrapport (indien het een snelheidsbekeuring betreft)
- Het brondocument;
- certificaat waaruit blijkt dat degene die de constatering gedaan heeft ten tijde van de constatering bevoegd was om deze constatering te doen;
- Akte van beëdiging van de opsporingsambtenaar, inclusief de akte van de aflegging van de eed/verklaring/belofte, die zijn vastgelegd in een proces verbaal en deel uitmaken van de akte van beëdiging;
- Indien aanwezig foto’s van de vermeende constatering, waaruit ondubbelzinnig blijkt dat het mijn kenteken betreft. Indien er meerdere voertuigen op de foto te zien is, duidelijk is welke voertuig de overtreding begaan heeft;
- Een kaart, luchtfoto of iets dergelijks met daarop weergegeven de exacte locatie van de constatering, alsmede de exacte locatie waar de vermeende overtreding zich heeft voorgedaan;
- Indien de vermeende overtreding is waargenomen vanuit een motorvoertuig; de exacte locatie van dit voertuig, het kenteken en de datum van de APK keuring;
- Besluit van aanstelling van de ambtenaar en/of arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht die de vermeende constatering gedaan heeft;
- Een op ambtseed opgemaakt proces-verbaal (gelijkend document), waaruit ondubbelzinnig blijkt hoe de betreffende overtreding is waargenomen;
- Kopie van de kennisgeving/aankondiging van beschikking.

Bovendien wil ik u wijzen op jurisprudentie van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, zaaksnummer 200405147/1 van 17 juni 2005.
In zijn uitspraak van 15 juni heeft de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State beslist dat de gevraagde stukken betrekking hebben op een bestuurlijke aangelegenheid en derhalve geen in de Wet Openbaarheid van Bestuur genoemde belangen en de Wet administratieve handhaving verkeersvoorschriften zich tegen openbaarmaking verzetten.

Graag ontvang ik deze bescheiden zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen twee weken na de dag waarop het verzoek is ontvangen. Indien u beslist het verzoek twee weken te verdagen, verzoek ik u vriendelijk voor de afloop van de eerste termijn schriftelijk en gemotiveerd mededeling te doen (artikel 6 Wet Openbaarheid van Bestuur).

Indien u besluit het verzoek door te sturen naar een ander bestuursorgaan ex. art. 4 Wet Openbaarheid van Bestuur verzoek ik u dit onverwijld mee te delen.
Mocht u niet binnen de gestelde termijn aan mijn verzoek kunnen voldoen dan zal, na herinnering, het verzoek voorgelegd worden bij de Rechtbank, sector Bestuursrecht.

In afwachting van de bescheiden,

Hoogachtend

Special Force[/b]

Ongelezen 8 september 2007, 16:43   #9
..:: Ralph Lauren ::..

Leeftijd: 30
Rep kracht: 0 ..:: Ralph Lauren ::..
Standaard

..:: Ralph Lauren ::.. is offline   Met citaat antwoorden
Ongelezen 8 september 2007, 16:47   #10
Special force

Standaard

Voorbeeldbrief voor de beroep bij de rechtbank:
Dit is een aanvullend beroepschrift naar de kantonrechter toe..

De 1e beroepschrift moet ik nog zoeken. Dit is dus slechts een aanvulling van mijn eerdere beroepschrift:

Citaat:
Den Haag, 1 augustus 2007

Edelachtbare heer/mevrouw,
Middels dit schrijven wil ik mijn beroepschrift d.d. 7 mei 2007 aanvullen. Volledigheidshalve zal ik het beroepschrift van 7 mei 2007 als bijlage toevoegen.

In de beschikking met beschikkingsnummer staat dat ik op 14 januari 2007 in de Neukjezusstraat te ’s-Gravenhage met een voertuig met het kenteken XX-XX-XX in strijd gehandeld heb met een gesloten verklaring (bord c3). Ook heb ik aangegeven dat ik de vermeende overtreding niet begaan heb.

In mijn eerdere beroepschrift heb ik al aangegeven dat ik een verzoek had gedaan op grond van de Wet Openbaarheid van Bestuur in combinatie met een uitspraak van de Raad van State van 15 juni 2005. Op grond van deze wet heb ik de officier van justitie verzocht om verschillende stukken op te sturen. Na mijn eerste beroepschrift van 7 mei heb ik slechts enkele stukken mogen ontvangen van de officier van justitie. Deze stukken heb ik naar de tekst van de Wet Openbaarheid van Bestuur veel te laat (lees: meer dan twee maanden te laat) ontvangen. Tot op heden heb ik nog niet alle stukken ontvangen waar ik om vroeg. De officier van justitie is op dit punt erg onzorgvuldig geweest. De officier diende voor een zorgvuldige voorbereiding en behandeling te zorgen. Dit betekent concreet dat ik de stukken diende te ontvangen op grond van de Wet Openbaarheid van Bestuur en ingeval de wettelijke termijn niet gehaald kon worden, dat ik hiervan netjes op de hoogte gesteld zou worden.
Echter ik heb nog niet alle stukken ontvangen waar ik om vroeg. Hierdoor heb ik mij niet (volledig) kunnen verdedigen tegen de beschuldigingen van de officier van justitie.

Een beslissing van de officier van justitie om dit te weigeren zal duidelijk gemotiveerd moeten zijn. Dit blijkt uit een uitspraak van de Kantonrechter te Eindhoven en van de Rechtbank Breda. Deze uitspraken heb ik als bijlage toegevoegd. De officier van justitie heeft in deze zaak niet gemotiveerd, waarom ik niet (tijdig) alle stukken ontvangen heb. Geen feiten en/of omstandigheden zijn naar voren gekomen, die ertoe strekken dat motivering op dit punt achterwege dient te blijven. De officier heeft hier gehandeld in strijd met het motiveringsbeginsel en in strijd met de bepalingen van de Wet Openbaarheid van Bestuur.

In mijn bezwaarschrift van 16 februari 2007 gaf ik aan dat ik graag informatie en/of inlichtingen wil geven, om zo de zaak te verduidelijken. Ook gaf ik aan dat sadasdsdasdasdasdasdasdaads zich bereid stellen om mijn verhaal te bevestigen en deze zich beschikbaar stellen om vragen en/of inlichtingen te verstrekken.
De Officier van Justitie had mijns inzien mij moeten horen, om zo een beter beeld te kunnen krijgen van de feiten en omstandigheden. De officier van justitie is zonder enig (voor)onderzoek afgegaan op de verklaringen van de ambtenaar. Dit wekt de schijn van partijdigheid op. De officier van justitie heeft daarom niet voldaan aan zijn onderzoeksplicht.

Voordat een bestuursorgaan op het bezwaar beslist, dient het belanghebbende in de gelegenheid te stellen te worden gehoord. De hoorplicht vormt een essentieel onderdeel van de bezwaarschriftprocedure. Dit blijkt ook uit de Memorie van Toelichting( Parl. Gesch. AWB I, p. 329).
(1) Het horen kan ertoe dienen om nadere informatie ter beschikking te krijgen. (2) Door het houden van een hoorzitting bestaat de gelegenheid naar een oplossing voor de gerezen problemen te zoeken. (3) Door uitwisseling van informatie en wederzijdse standpunten kan het vertrouwen van de burger in de overheid worden versterkt.
In de motivering van de officier van justitie, staat dat wanneer betrokkene heeft aangegeven gehoord te willen worden, hij/zij is gehoord.
In mijn bezwaarschrift heb ik aangegeven nader informatie te willen verstrekken aan de officier van justitie. De officier van justitie heeft echter nagelaten om mij te horen.
Indien wordt nagelaten de indiener van een bezwaarschrift in de gelegenheid te stellen te worden gehoord, is dat in beginsel voldoende reden voor een vernietiging (zie hiervoor: ABRS 8 juni 2005, AB 2005, 310)

De motivering van de officier van justitie is mijns inzien te summier en niet toegespitst op de zaak, althans is niet duidelijk geworden waarom hij een doorslaggevende betekenis toekent aan de verklaring van de verbalisant. Ook geeft hij niet aan welke feiten onderzocht zijn, waarom hij mij niet gehoord heeft en waarom sasddsadsadsaadsasda niet gehoord zijn. Tevens wordt niet duidelijk vanaf welke positie de opsporingsambtenaar de vermeende overtreding geconstateerd heeft en is er geen proces-verbaal opgemaakt. Mijns inzien heeft de officier willekeurig, althans zonder voldoende vergaring van kennis omtrent feiten en omstandigheden zijn beslissing genomen.
Een beslissing dient voorzien te zijn van een draagkrachtig motivering. Het voorgaande betekend dat de motivering sluitend en in overeenstemming met de feiten moet zijn en dat, wanneer in de motivering is voorbijgegaan aan bepaalde feiten die een rol hadden behoren te spelen, het overheidshandelen als niet met voldoende reden omkleed moet worden beschouwd (G.H.Addink, Algemene beginselen van behoorlijk bestuur, Deventer: Kluwer 1999, p. 245).
Ook dient een besluit voorzien te zijn van een kenbare motivering. Dit houdt in dat het bestuursorgaan als regel verplicht is om een bij een overheidshandelen behorende motivering, de beweegredenen voor haar handelen, dient mee te delen.
De officier van Justitie heeft in casu, zowel niet voldaan aan een draagkrachtige motivering als aan een kenbare motivering. Ik heb enkel een standaardmotivering ontvangen dat niet op de zaak toegespitst is.
De draagkracht van de motivering is gebrekking vanwege een onjuiste toepassing van een beleidsregel. De officier van justitie diende aan te geven waarom zij het doorslaggevend achtte dat er geen reden van staandehouding vermeld werd door de opsporingsambtenaar, terwijl dit wel verplicht is gesteld door de PG’s. De Officier van Justitie gaat totaal voorbij aan dit punt.
Geen feiten en/of omstandigheden strekken ertoe dat een deugdelijke motivering achterwege wordt gelaten.
Tevens wil ik een aanvulling doen op de door mij eerder genoemde grond dat ik niet staande gehouden ben. In de lijn van een uitspraak van de Gerechtshof Leeuwarden, 13 november 2002, LJN: AF0693 ben ik van mening dat ik staande gehouden moest worden, omdat ik zo met de opsporingsambtenaar het één en ander kon bespreken. Niet is aangegeven waarom ik niet staande ben gehouden. Op deze manier kan ik de juistheid van de constatering van de ambtenaar niet controleren. De officier van justitie heeft tevens in strijd gehandeld met de onderzoeksplicht, door niet te onderzoeken, waarom de opsporingsambtenaar mij niet staande heeft gehouden. De officier van justitie had dit moeten doen, aangezien het maken van voldoende aantekeningen verplicht is gesteld door de PG’s. (zie voor het overige mijn beroepschrift van 7 mei 2005).

Ik verzoek u, Edelachtebare Rechtbank, de beschikking te vernietigen en de officier van justitie te veroordelen van de door mij gemaakte kosten, te stellen op een bedrag van € 200, - (bestaande uit kosten voor juridisch bijstand door derden, kosten in het kader van het opmaken van bezwaar –en beroepschrift en de telefoonkosten) en het restitueren van de reeds betaalde zekerheidstelling, te weten € 75,-.
Tevens verzoek ik u om het vonnis uitgebreid te motiveren.

Hoogachtend,
Chocomel

Namens deze,

mr. Special Force, gemachtigde[/b]

Antwoord

Bookmarks

Tags
bestuur, groot, openbaarheid, succes, van, verkeersboetes, wet

Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten