![]() |
| |||||||
| Registreer | Gallery | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Arcade | Markeer forums als gelezen |
| Het Hindoeisme Hier kan je terecht met al je vragen met betrekking tot spiritualiteit, mantra's, gebeden, rituelen en religieuze verhalen. Voorts word je hier in de gelegenheid gesteld om te filosoferen. |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Gast
|
KUNT U MIJ VERTELLEN WAT DEZE MANTRE INHOUD/ VERTALING IN HET NEDERLANDS. OM JAY SHIV SHIVA OHM KARA SHIV PARBETI PYAARA SHIV UPAR DJALKIE DHAARA BRAHMA VISHNU DJARDANGIE DHAARA BHAM BHAM BOLE NAATH HAR HAR GANGE. ALVAST BEDANKT |
|
| | #2 (permalink) |
| Gast
|
Aum Namah Shivaaya Dit is geen mantra! Het is waarschijnlijk een coupletje uit een bhajan ofzo... maar geen mantra, dat is zeker. Om jay shiv shiva: Jay gebruiken we veelvuldig, denk aan: "Krishna bhagvan ki jay". In deze context betekent het "heil". Shiv = bhagvan Shiv. Shiva = de vrouw van Shiv, Parvati mata. Ohm kara Shibv Parvati pyaara: Ohm kara = aum. Kara betekent ook "ohm-vorm". In de tweede zin wordt dus gezegd: Parvati is de geliefde van Shiv, die gelijk aan Aum is. Shiv upar djalkie dhaara: Shiv upar = bovenop Shiv Djalkie dhaara = Ganga mata. Djalakna is spetteren van water. Dhaara betekent stroom van water; hiermee wordt dus Ganga mata bedoeld, die bovenop Shiv aanwezig is, in Zijn knot. Brahma Vishnu djardangie dhaara: Ik denk dat hier simpeweg Brahmaa, Vishnu, Mahesh mee bedoeld wordt. Het woordje "djardangie" brengt mij even in de war namelijk.. ardhangie ken ik, dat betekent "deel van" of "als deel hebbend". Hiermee betekent "ardhangie dhaara" dan "Hij van wie de Ganga deel is" en dus wordt hier Shiv bhagvan bedoeld. Bam Bam Bhole Har Har Gange: Bam Bam Bhole os een leus zoals we ook "har har mahadev" kennen, het is duis een kleine mantra, voro Shiv. Har Har Gange is een soortgelijk mantra maar dan voor Ganga mata; het is afgeleid van "Har Har Mahadev". |
|
![]() |
| Bookmarks |
| Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten) | |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Pandits in onze tijd..... | Chandika | Het Hindoeisme | 73 | 23 januari 2007 11:34 |
| nog een vraag | Chaand | Archief | 2 | 1 december 2006 09:31 |
| Vraag aan de pandits betreft sindhoor | *Star* | Het Hindoeisme | 9 | 22 augustus 2006 14:27 |
| bestaat wel pandits in deze tijd | Murkhacharya | Het Hindoeisme | 19 | 28 november 2005 13:03 |
| Pandits van tegenwoordig!! | Chayenne | Het Hindoeisme | 11 | 3 juni 2004 23:18 |