![]() |
| |||||||
| Registreer | Gallery | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Arcade | Markeer forums als gelezen |
| Het Hindoeisme Hier kan je terecht met al je vragen met betrekking tot spiritualiteit, mantra's, gebeden, rituelen en religieuze verhalen. Voorts word je hier in de gelegenheid gesteld om te filosoferen. |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Gast
|
Daksh wilde zijn dochter niet aan Shiv Bhagwaan geven. Iets wat heden ten dage nog steeds gebeurd.... Uiteindelijk trouwde Sati met haar Shiv... Juist Hindustaanse ouders (geen HindOEstaanse) volgen dit voorbeeld. Erg naief, bovendien is dit achterhaald. Is een beetje kennis niet gepast, wat ik bedoel... het bij voorbaat uitsluiten van een houthakker of een vuilnisman. Niet alle ouders zullen hun dochter met een advocaat/ arts zien trouwen. Niet dit dat een garantie voor geluk is, maar toch zijn dit de voorwaarden bij Hindustanen. Is geluk niet liefde tussen 2 personen, en niet het geld!! Mijn vraag is: "Wat zeggen de de geschriften over het huwelijk (niet de rituelen maar de keuze van de partner...". P.S. Trouwen 'een overeenkomst' tussen 2 families i.p.v. 2 personen is deze dagen ver te zoeken, misschien wel achterhaald. Derhalve laat ik dit onbesproken. |
|
| | #2 (permalink) |
| Gast
|
Ik weet niet of de geschriften iets zeggen over de keuze van de partner (kan het me niet voorstellen dat ze dit wel doet). Wat ik zelf denk is wat moet gebeuren zal gebeuren. Als je kijkt Krishna trouwde met vrouwen omdat zij het veelal wilde, maar ook uit politiek oogpunt (om betrekkingen met andere koningen goed te houden), of omdat iemand hem zijn dochter aanbood, of omdat hij ze bevrijd had uit een benarde situatie. Kortom Krishna had zelf diverse redenen om te komen tot een keuze . Zo komen wij ook in allerlei situaties om te komen tot een partner keuze.
|
|
| | #4 (permalink) |
| Gast
| In de vedische cultuur plachten de ouders de horoscoop te raadplegen van de jongen en het meisje die met elkaar zouden trouwen. Als volgens de astrologische berekeningen de jongen en het meisje in ieder opzicht bij elkaar pasten, werd de verbintenis yotaka genoemd en het huwelijk vertrokken. Tot slechts vijftig jaar geleden was dit het gebruik onder de hindoes. Al was de jongen nog zo welgesteld of het meisje nog zo knap, als ze astrologisch niet bij elkaar pasten, ging het huwelijk niet door. Iedereen wordt in een van de drie volgende categorieen geboren, namelijk deva-gana, manusya-gana of raksasa-gana. De verschillende delen van het universum worden bevolkt door halfgoden en demonen, maar ook onder de mensen lijken sommigen op halfgoden, terwijl anderen demonische trekken hebben. als de astrologische berekeningen uitwezen dat er een conflict was omdat een van de partners een goddelijke aard had en de ander een demonische, dan ging het huwelijk niet door. Zo bestonden er ook berekeningen met betrekking tot pratiloma en anuloma. De hoofdgedachte achter dit alles is dat als de jongen en het meisje van hetzelfde niveau waren, het huwelijk gelukkig zou zijn, terwijl ongelijkheid tot ongeluk zou leiden. Tegenwoordig is men echter niet voorzichtig meer bij het sluiten van huwelijken en daarom zien we dat zoveel mensen scheiden. Echtscheiding is nu zelfs een alledaags verschijnsel geworden, hoewel het huwelijk vroeger voor het leven was en de genegenheid tussen man en vrouw zo groot was dat een vrouw vrijwillig voor de dood koos als haar echtgenoot stierf, of haar hele leven verder een trouwe weduwe bleef. Dit is nu uiteraard niet meer mogelijk, omdat de menselijke samenleving tot het niveau van dieren vervallen is. Huwelijken worden nu gewoon afgesloten op basis van wederzijdse overeenstemming. Dampatye bhirucir hetuh. (S.B. 12.2.3). Het woord abhiruci betekent ''overeenstemming''. Als de jongen en het meisje gewoon overeenkomen om te trouwen, vindt het huwelijk plaats. Maar als men het vedische systeem niet strikt volgt, eindigt zo'n huwelijk dikwijls in een scheiding. Srimad-Bhagvatam Canto 9, Hfdst, 18. |
|
| | #6 (permalink) | |
| Gast
| Citaat:
Helaas denken mensen dat materiële eigenschappen het leven vervolmaken. Spiritueel blijft een grote leegte achter. | |
|
![]() |
| Bookmarks |
| Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten) | |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Hoe vertel ik dit me ouders? | I tune 013 | Liefde & Relatie & Sex | 20 | 10 mei 2008 23:40 |