![]() |
| |||||||
| Registreer | Gallery | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Arcade | Markeer forums als gelezen |
| Het Hindoeisme Hier kan je terecht met al je vragen met betrekking tot spiritualiteit, mantra's, gebeden, rituelen en religieuze verhalen. Voorts word je hier in de gelegenheid gesteld om te filosoferen. |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools | Weergave |
| | #2 (permalink) |
| Gast
|
Het houdt in dat alles wat we doen, denken en zeggen weer bij ons terug komt. Een soort van oorzaak en gevolg. Meer uitgedrukt als: Wie goed doet, goed ontmoet. Boontje komt om zijn loontje. Wat je zaait zul je oogsten. Eigen schuld dikke bult. |
|
| | #3 (permalink) |
| Gast
|
Volgens het hindoeisme is een mooie vraag. Ik kan je vertellen wat ik weet en geleerd heb. Karm heeft betrekking op je handelen. Naar gelang je inspanningen zul je 'beloont' worden. Zoals de vorige poster zegt 'wat je plant dat zul je oogsten'. In deze materiele wereld geldt 'no work, no pay'. Dit zelfde geldt ook op het gebied van spiritualiteit. Ik persoonlijk zie spiritualiteit ook als een leerschool met theorie en praktijk en uiteindelijk een soort van diploma uitreiking. Wie op deze weg aktief is en niet de gelegenheid heeft gehad om het af te maken keert terug in een huize waarin spiritualiteit aktief onderwezen en bedreven wordt. Je krijgt de kans om je 'opleiding' voort te zetten. Wie zich hier niet mee bezig houdt 'zakt' af in de hierarchie en komt terecht in de 'onder' werelden. Te denken aan o.a. het dierenrijk. Hier kun je dan de zaken waar je, je als mens maar al te graag mee bezig hield tot het volste voortzetten. (te denken aan eten, drinken, seksen e.d.) Wanneer je klaar hiermee bent zul je afhankelijk van de zegen van God weer een kans krijgen om als mens terug te keren. Een kans op de spirituele school om weer verder te gaan richting de 'diploma uitreiking'. Gr Pranay |
|
| | #4 (permalink) |
| Gast
|
Karma, letterlijk kunnen we dit woord vertalen met "werking" of "handeling". Ik denkt niet dat dat Karma in werkelijkheid je lotsbestemming is die je zelf hebt veroorzaakt in een vorige leven. Als je dat gelooft kan dat gauw leiden tot trieste vormen van fatalisme zoals we dat in het onverergelijke kastesysteem in India zien. In het Hindoeisme is het bekend dat wie goed doet, goed ontmoet, maar toch leidt het begrip tot diepgaande filosfische vraagstukken. In de bhagava gita waar arjun geconfronteerd wordt een verschrikkelijke slag te leveren, zich ontdaan en verward tot Krishna wendt met de vraag waarom Krishna hem aanspoort tot deze verschrikkelijk daad. Dan zien wij dat het begrip Karma veel meer inhoudt dan het oogsten van wat jezelf gezaaid hebt. Krishna zegt ook in de BG Volbreng steeds uw taak zonder enige gehechtheid. De mens die aldus zonder gehechtheden zijn werk verricht bereikt daarmee het Allerhoogste. Het getuigt ook van een ernstige ontwetendheid als men het lot van de ander als karma bestempelt om zichzelf te onttrekken aan enige vorm van hulpverlening. ga nooit aan het lijden van de ander voorbij in de naieve veronderstelling dat het karma haar uitwerking moet hebben. Volgens deze filosofie zou je dan een negatief Manasika-karma op je laden, omdat je weigerd aan je dharma als medemens te gehoorzamen. Verricht je werk onbaatzuchtigen liefdevol. Niet je beloning zou het doel moeten zijn, maar je geestelijke bevrijding. |
|
| | #5 (permalink) | |
| Gast
| Citaat:
. M.b.t. het kastenstelsel is dat het meest misplaatste systeem. De mensen hebben het zo naar hun eigen inzichten ingezet ten voordele van de 'machtigen'. Dit is helemaal niet zoals het bedoeld is.
| |
|
| | #6 (permalink) |
| Gast
|
Ik zelf ben boeddhist. Mijn interpetatie van karma is: Karma is de zaad en effect van de motievatie van je daden. De zelf (atman) word beinvloed door de karma. Als je veel slechte dingen hebt gedaan in een vorig leven word dat gewoon meegenomen naar de volgende. Karma heeft effect op de wedergeboorte. Ik zeg voor de gemak dat er 2 soorten acties zijn goede en slechte. Goede zorgt voor een wedergeboorte in de hemel, slechte in de hel om het maar makkelijk te zeggen. Karma heeft ook andere effecten andere dingen zoals dingen die met je gebeuren tijdens je leven, je krijgt aids, dat is dan een effect van slechte karma. Maar ook goede dingen zoals geen aids krijgen. Op wikipedia staat een mooi stuk erover: Ik ben de eigenaar van mijn karma, De erfgenaam van mijn karma, Geboren door mijn karma, Gerelateerd aan mijn karma. En leef ondersteund door mijn karma. Van elke actie die ik doe, Goed of slecht, Daar ben ik erfgenaam van. Zo zou een monnik steeds weer moeten reflecteren. -- Boeddha (Anguttara Nikaya,I.87f) Maar het is een vrij moeilijk begrip in het boeddhisme. Maar hoe komt mijn interpetatie overeen met die van jullie. Oja en als ik iets vergeten ben opteschrijven zie je het wel. |
|
| | #10 (permalink) |
| Gast
|
Aum Namah Shivaaya Karma is een nogal heftig begrip, waarvan ik soms denk dat men het te snel opwerpt, zonder er goed over nagedacht te hebben. Handelen, of dat nu lichaamlijk is of slechts in gedachten, wordt erg snel gezien als karma.. maar ik denk dat karma dieper gaat dan dat. Een voorbeeld van een handeling: Stel je staat een dag te posten voor een bakkerij. Over de loop van de dag zie je twee mannen die bakkerij binnen gaan en met een gestolen brood naar buiten lopen. Dit is de handeling die je ziet! Nu zou je op het eerste gezicht zeggen dat deze twee, onafhankelijk van elkaar, dezelfde handeling hebben gedaan; immers beiden hebben een brood gestolen van de bakker. Lijkt dezelfde karma. Maar, nu zou ik toch iets meer achtergrond willen weten: De eerste man was er gisteren ook en betaalde netjes zijn brood. Per ongeluk kreeg hij te weinig geld terug van de bakker. Hij ging een tijdje terug maar de bakker gaf hem geen extra geld terug, hij herinnerde zich deze man niet echt meer. De man werd er boos en was vastbesloten de bakker hier niet mee weg te laten komen. Hij zijn geld terug... de volgende dag liep hij naar de bakker en stal een brood om zijn geld terug te krijgen. De tweede man was al dagen hongerig; hij kon maar niets te eten vinden. Hij kwam terloops langs deze bakker en zag al dat brood en zijn honger speelde op. Hij sloop naar binnen in de hoop deze honger te stillen; uiteindelijk stal hij dat brood. Kunnen we ook nu stellen of beiden dezelfde karma hebben verricht? Er zit heel wat verschil tussen de beide handelingen: 1. De een neemt het brood mee om wraak te nemen; de ander om zijn honger te stillen. 2. De een richt zijn daad op de bakker, de ander op zichzelf. 3. De een verricht deze handeling om iemamd te benadelen, de ander is niet gericht op het benadelen van iemand. Het lijkt mij niet dat deze twee dezelfde karma verrichten.... misschien is hun handeling dezelfde maar de karma zeer zeker niet! In mijn optiek is karma meer dan de handeling; de handeling is maar een onderdeel van karma! |
|
![]() |
| Bookmarks |
| Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten) | |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |
Soortgelijke discussies | ||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Karma, Dharma & zo.. | su | Het Hindoeisme | 0 | 3 augustus 2007 23:34 |
| Trouwen volgens hindoeritus... | Vanita | Het Hindoeisme | 52 | 20 oktober 2006 13:43 |
| Grootste oorlogen volgens de geschriften! | Aghori | Het Hindoeisme | 16 | 27 februari 2006 09:07 |
| De invloed van Karma | Agni | Het Hindoeisme | 42 | 13 oktober 2005 05:10 |
| Karma | Pooja. | Het Hindoeisme | 47 | 7 december 2004 21:25 |