Sangam Online  

Ga terug   Sangam Online > Geloof en Spiritualiteit > Het Hindoeisme

Registreer Gallery FAQ Ledenlijst Kalender Arcade Markeer forums als gelezen

Het Hindoeisme Hier kan je terecht met al je vragen met betrekking tot spiritualiteit, mantra's, gebeden, rituelen en religieuze verhalen. Voorts word je hier in de gelegenheid gesteld om te filosoferen.

Antwoord

LinkBack Discussietools Weergave
Oud 11 november 2006, 22:55   #1 (permalink)
Soedesh
Gast

Standaard Did Raam eat meat?

Namashkar,

Zelf ben ik niet bekend met de Ramayan, maar kwam dit stukje tegen op een website. Heeft iemand van jullie ooit over deze kwestie gehoord?

There is a controversy about this issue that did Raam eat meat? Vaalmeeki Raamaayan clearly says that they - Raam, Lakshman and Seetaa, did eat meat. First of all they were Kshatriya - they should eat meat, but since their image in people's mind is of God, common people cannot think of that they could eat meat. Here are some references from Raamaayan:

(2/52, 55)
While crossing River Gangaa and Yamunaa, Seetaa promises to offer them buffalos etc after they have returned safely from their exile. Although a vegetarian can also make such offering but this kind of offering is more natural for meat eaters.

(2/55/33)
"They killed several deer and ate them in Yamunaa's Van." Although it is not understandable that how could they eat meat in Van as they were allowed to eat only fruits, flowers, roots, and Kand etc which they had been stressing all the time, since their beginning of exile, at Guh's place, at Bhardwaaj Muni's Aashram etc. But still this Shlok is there.

(2/104)
When Bharat Jee comes to see Raam in forest, and Kaushalyaa passes nearby Mandaakinee River, she sees Ingudee (fig) fruits on the bank, she says "They must have been offered by Raam to His Pitar. But is the food to be offered to our Pitar? But what to do, whoever eats whatever, he offers the same." This means they were eating some other kind of food at home.

[3/73/14-16]
Here when Kabandh guides Raam to Pampaapur, he tells that there were very sweet fish in Pampaa Sarovar. And Lakshman will offer those to you after proper processing them.
  Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2006, 23:16   #2 (permalink)
GIZMO
Gast

Standaard

tuurlijk at raam gosh
hoe denk je dat hij in leven bleef?

in die tijd werd er door hindoes ook rundvlees gegeten
  Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2006, 09:51   #3 (permalink)
birbal
Gast

Standaard Re: Did Raam eat meat?

Citaat:
Originally posted by Soedesh
Namashkar,

Zelf ben ik niet bekend met de Ramayan, maar kwam dit stukje tegen op een website. Heeft iemand van jullie ooit over deze kwestie gehoord?

There is a controversy about this issue that did Raam eat meat? Vaalmeeki Raamaayan clearly says that they - Raam, Lakshman and Seetaa, did eat meat. First of all they were Kshatriya - they should eat meat, but since their image in people's mind is of God, common people cannot think of that they could eat meat. Here are some references from Raamaayan:

(2/52, 55)
While crossing River Gangaa and Yamunaa, Seetaa promises to offer them buffalos etc after they have returned safely from their exile. Although a vegetarian can also make such offering but this kind of offering is more natural for meat eaters.

(2/55/33)
"They killed several deer and ate them in Yamunaa's Van." Although it is not understandable that how could they eat meat in Van as they were allowed to eat only fruits, flowers, roots, and Kand etc which they had been stressing all the time, since their beginning of exile, at Guh's place, at Bhardwaaj Muni's Aashram etc. But still this Shlok is there.

(2/104)
When Bharat Jee comes to see Raam in forest, and Kaushalyaa passes nearby Mandaakinee River, she sees Ingudee (fig) fruits on the bank, she says "They must have been offered by Raam to His Pitar. But is the food to be offered to our Pitar? But what to do, whoever eats whatever, he offers the same." This means they were eating some other kind of food at home.

[3/73/14-16]
Here when Kabandh guides Raam to Pampaapur, he tells that there were very sweet fish in Pampaa Sarovar. And Lakshman will offer those to you after proper processing them.
ik geloof er persoonlijk niet zo in. Er bestaan allerhande vertalingen met daarin de interpretaties van de vertaler.
  Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2006, 10:29   #4 (permalink)
Kamal
Gast

Standaard

Waarom is het belangrijk of hij vlees at?
  Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2006, 10:32   #5 (permalink)
birbal
Gast

Standaard

Citaat:
Originally posted by Kamal
Waarom is het belangrijk of hij vlees at?
In de tulsi ramayan lees je steeds dat Bhagwaan Ram Kanda Mula en Phala at. Knollen, fruit, etc. dat wat je eet als je vrat doet.

Ravan noemt bhagwaan Ram tapasvin (asceet). Dus ik geloof er niet zo in. Ik denk persoonlijk ook niet zo belangrijk is. Je kan ok dieper op het verhaal ingaan en interessantere dingrn uithalen.
  Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2006, 10:52   #6 (permalink)
Kamal
Gast

Standaard

Het gedachte achter het verhaal lijkt mij belangrijker dan de details.
  Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2006, 13:01   #7 (permalink)
Sangam Member

Rep kracht: 11
Baboe is on a distinguished road
Standaard

Ik vind dit een interessant onderwerp. Het feit dat iemand vlees of vis eet maakt hem nog niet tot een slecht persoon. Jezus vzmh at bijvoorbeeld vis
En misschien heeft Raam wel eens vlees gegeten...

Is dat werkelijk bepalend of iemand een goed hart heeft of niet? Of zijn het je daden en jouw intenties die dat meer bepalen. Ik persoonlijk denk dat het laatste veel zwaarder weegt.
Baboe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2006, 14:54   #8 (permalink)
birbal
Gast

Standaard

Citaat:
Originally posted by Elmo
Ik vind dit een interessant onderwerp. Het feit dat iemand vlees of vis eet maakt hem nog niet tot een slecht persoon. Jezus vzmh at bijvoorbeeld vis
Dat is als je wil denken in termen van ik ben beter dan die of slechter dan die... Je moet uiteindelijk naar je hart luisteren.

Citaat:

Is dat werkelijk bepalend of iemand een goed hart heeft of niet? Of zijn het je daden en jouw intenties die dat meer bepalen. Ik persoonlijk denk dat het laatste veel zwaarder weegt.
Intenties zijn volgens mij het belangrijkste en daarbij moet je doen waarbij je je het prettigst voelt. En je intenties uit je uiteindelijk in je handelingen toch?
  Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2006, 15:23   #9 (permalink)
Kamal
Gast

Standaard

Citaat:
Quote:

Intenties zijn volgens mij het belangrijkste en daarbij moet je doen waarbij je je het prettigst voelt. En je intenties uit je uiteindelijk in je handelingen toch?
Realiteit is perceptie. Je kan iets doen met goede intensies, maar het kan verkeerd overkomen. En dat is altijd een probleem :( .

Citaat:
Elmo schreef:

Dat is als je wil denken in termen van ik ben beter dan die of slechter dan die... Je moet uiteindelijk naar je hart luisteren.
Wat ik zelf probeer te doen ( het lukt niet altijd maar oke, ik doe het pas) is met een open hart een situatie benaderen. "Geen muur om mij heen bouwen", bij wijs van spreken.
  Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2006, 15:37   #10 (permalink)
birbal
Gast

Standaard

[quote="Kamal"]
Realiteit is perceptie. Je kan iets doen met goede intensies, maar het kan verkeerd overkomen. En dat is altijd een probleem :( .
[quote]

Dat is als je altijd goed wil overkomen. In perceptie zit ook altijd iets van de perceptor. Misschien een beetje aanpassen en spiegelen?

Citaat:
Wat ik zelf probeer te doen ( het lukt niet altijd maar oke, ik doe het pas) is met een open hart een situatie benaderen. "Geen muur om mij heen bouwen", bij wijs van spreken.
En soms heb je toch het gevoel om je terug te trekken net een schildpad. Dat geeft toch niet?
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Bookmarks

Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten