![]() |
| |||||||
| Registreer | Gallery | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Arcade | Markeer forums als gelezen |
| Het Hindoeisme Hier kan je terecht met al je vragen met betrekking tot spiritualiteit, mantra's, gebeden, rituelen en religieuze verhalen. Voorts word je hier in de gelegenheid gesteld om te filosoferen. |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools | Weergave |
| | #5 (permalink) |
| Gast
|
Ja, Panditji..Ik weet er het fijne ook niet van, maar ik heb een link voor u http://www.crystalinks.com/kwanyin.html |
|
| | #8 (permalink) |
| Gast
|
In het boeddhisme gaan we ervanuit dat er verschillende werelden van bestaan zijn (ik dacht 6 werelden), afhankelijk van je karma word je in 1 van die werelden geboren . Met "goden" in boeddhisme worden de wezens van de "goden wereld" bedoeld. Je word in een "godelijke wereld" geboren als je goede karma hebt. Hoe "beter" je karma hoe beter de wereld waar je in geboren word en hoe minder last je van karma hebt. Maar aan de andere kant is het zo hoe "slechter" je karma hoe slechter de wereld is waar je in geboren word. De slechte werelden worden ook wel hels genoemd. De verschil tussen hemelen en hells was volgens mij de invloed van karma en de hechting aan samsara. In een hemel ben je minder gehecht aan samsara dan in een hel. Ik hoop dat t een beetje duidelijk is anders hoor ik t wel :D. ps. in het boeddhisme is de wereld niet geschapen door een god. Het essentie van werkelijkheid is "leegte". |
|
| | #10 (permalink) |
| Gast
|
Oja en Quan Yin (in het sanskriet: Avalokiteśvara) is geen god maar een bodhisattva. Quan Yin die is de budhisattva van compassie. Een bodhisattva is een verlicht wezen (buddha) met een bepaalde eigenschap (compassie, genezig enz.) die anderen die niet verlicht zijn wilt helpen verlichting te berijken. Mensen kunnen die eigenschappen "trainen", bijvoorbeeld compassievol zijn. Als je die eigenschappen op een "hoog niveau" hebt verwezelijkt dan word er meestal ook gezegt dat de kracht van die buddha (budhisattva) door je heen "straalt". Sommige mensen (meestal de Tibetanen) zeggen zelfs dat de Dalai Lama een reincarnatie van Avalokiteśvara is, omdat hij zo compassievol is. btw ik snap alleen de titel van deze topic niet? |
|