![]() |
| |||||||
| Registreer | Gallery | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Arcade | Markeer forums als gelezen |
| Het Hindoeisme Hier kan je terecht met al je vragen met betrekking tot spiritualiteit, mantra's, gebeden, rituelen en religieuze verhalen. Voorts word je hier in de gelegenheid gesteld om te filosoferen. |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Newbie Lid sinds: 8 april 2009
Rep kracht: 0 ![]() |
hallo, Ik heb een paar vragen waar ik al een tijdje mee zit. Ik weet niet zo veel van het hindoeisme, maar ben wel geinteresseerd. Een paar dingen zijn echter niet echt duidelijk: Ik weet dat mensen reincarneren. als je gooed leeft, reincarneer je op een hogere rang, en als je niet zo goed leeft, reincarneer je in een lagere rang. Je kan zelfs, als je erg slecht hebt geleefd, reincarneren in een dier. nu is mijn vraag hoe het dan zit met deze dieren. een dier heeft geen verstand en weet niet het verschil tussen goed en kwaad. wat gebeurt er met een dier die dood gaat? wordt dat weer een mens? of reincarneer je dan automatisch in een dier van hoger rang? een andere vraag is, wat de rang van een koe dan is? is de koe de hoogste rang van alle dieren? of staat de rang van de koe zelfs nog hoger dan de rang van de mens? Dus als je reincarneert in een koe, heb je dan goed, of juist slecht geleefd? ik ben benieuwd naar jullie antwoorden. Helaas heb ik geen hindoe vrienden of kennissen om mij heen die ik deze vragen kan stellen. dus ik moet het echt hebben van dit soort forums. alvast bedankt |
| | |
| | #2 (permalink) | |
| Advanced Member | Citaat:
2. Wat is goed en kwaad voor een dier? Ik heb mij dit ook way back afgevraagd... Een subvraag bij dit onderwerp is namelijk, dat je (althans de meerderheid van de bevolking... Een klein deel denkt te weten, maar zeker weten doen ze niet) niet weet wat je in je vorige leven bent geweest.. We kunnen dus niet, zoals de mens gewend is, een probleem-oplossingssysteem hanteren... Misschien (ik denk dat dit zeker is, maar dat is slechts mijn geloof) wordt elk wezen anders behandeld. Op het aardse leven kan dit als discriminatie overkomen, maar wie zegt dat wij de werkelijkheid hanteren? Bijvoorbeeld, voor een moordenaar kan een kleine goede daad erg goed of beter (indien goedheid 'gemeten kan worden) zijn dat een goede daad, gedaan door een zorgenloos muurbloempje... De natuur, met in onze ogen wreedheid, is immers ook gemaakt door God... Het moorden door een leeuw is slecht in de ogen van sommige mensen, maar ook in de ogen van God? Goed en kwaad kan je volgens mij dus voor mensen te definieren als de expliciete en impliciete regels, welke beschreven staan in de heilige boeken, waarbij God per mens oordeelt. Aangezien de heilige boeken niet bestemd zijn voor dieren/planten, gelden voor deze wezens andere regels voor goed en kwaad. Wel is het zo dat de mens dmv REDE goed en fout toepast.. Het bewustzijn heeft ook een belangrijke plaats.. Indien bovenstaande tekst klopt, zal er een component (doe es gek, noem het de ziel...), verantwoordelijk voor de keuze tussen goed en kwaad, aanwezig moeten zijn die over kan gaan van het ene wezen naar de andere.. Anders komt de ziel namelijk dmv Gods wil in een ander wezen, waarvan het afhankelijk is van zijn/haar keuzes... (de ziel wordt immers gestraft en anders was het hele reincarnatiegebeuren het gevolg van wezens welke een ziel dragen en dus niet zelf gestraft zullen worden en God.. Deze 2 zijn dan verantwoordelijk, maar treffen geen blaam..De ziel is dan slechts een passagier welke 'meereist', en straffen/credits krijgt voor de fouten/deugden van het vehicle) MTV-quote.. We think we know, but we have no idea... ![]() Grtz, Ironman | |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Banned Advanced Member Lid sinds: 13 september 2007 Leeftijd: 46
hallo, jouw vraag over reincarnatie is leuk. ik hou mij er ook mee bezig. Kijk op mijn site, daar staat er veel. zoek naar onderstaande online boeken dan vind je antwoorden. een leeuw die een hert dood begaat geen zonden, want dieren leven in Akarma. leeuwen doden niet voor hun plezier. juist door de zwakke dieren te doden houden leeuwen de prooidieren gezond, en dit noemt men symbiose. uit de bhagavad gita: door te reincarneren in een menselijk lichaam ben je bevoorrecht, want dan heb je een kans om bevrijd te worden uit het rad van geboorte en dood, dit heet samadhi toestand. lees de bhagavad gita zou ik zeggen. door karma kan je reincarneren, zie ook mijn boek over altecrea om meer te weten over karma. karma is eeuwige actie en reactie. zonder karma kan je niet leven. karma uit vorige levens bepaalt je huidige geestelijke groei en hierom zal je moeten lijden. dewanand WEBpublication BOOK WART0213 / EPAGE 48 of 125 Koran: verbieden of Herschrijven? De gids voor geweldloze deïslamisering 37. Reïncarnatie of het paradijs uit de koran? WEBpublication BOOK WART0129 / EPAGE 1 of 91 Altecrea: de Technische expansie van Krishna op aarde 0.0. Inhoudsopgave kritisch podium dewanand, zie link onder |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Newbie Lid sinds: 8 april 2009
Dank je wel voor die info dewanand. tis een interessante site. Alleen ben ik wel een beetje teleurgesteld dat ik nog steeds geen fatsoenlijk antwoord heb op mijn vragen. Volgens mij stel ik een basic vraag wat elke hindoe zich vast wel eens heeft afgevraagd. Ik bedoel, ik ben een nuchter iemand. En om ergens in te geloven, MOET het gewoon kloppen. Ik krijg het idee dat hier iets niet aan klopt. Ik hoopte dat ik hier antwoord kon krijgen op mijn vragen. Ik ging er namelijk van uit dat een beetje hindoe wel wist hoe het zat met reincarnatie. Je hoeft natuurlijk niet alles te weten. Dat kan natuurlijk niet. Daar is reincarnatie te complex voor. Ik sta erg open voor het hindoeisme, maar ik wil niet zomaar geloven. Ik wil geloven met een reden. Ik wil geloven omdat het klopt. |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Banned Advanced Member Lid sinds: 13 september 2007 Leeftijd: 46
namaskaar ramkishoor, Kijk, Ian Stephenson, amerikaans onderzoeker, heeft al bewezen in zijn boeken en onderzoek dat reincarnatie een wetenschappelijk vastgelegd feit is. Dus reincarnatie is geen geloof, want net als de zwaartekracht komt het voor in de levende natuur. Dit betekent feitelijk dat de kern van het Hindoeisme helemaal bewezen is. Je ziel, atma is datgene wat steeds opnieuw reincarneert in een nieuw stoffelijk omhulsel. Alles in de Vedische teksten hierover kan dus waar zijn en dat is pure wetenschap en geen dom kinderachtig geloof. Nu probeer ik te onderzoeken of karma ook iets is wat ook voorkomt in de levende natuur. Karma is iets wat erg complex is, net als de relativiteitstheorie die Einstein heeft uitgewerkt. Om het te doorgronden moet je heel intelligent zijn. Er is ook iets al wet van behoud van karma. Ik probeer dit nu beter te begrijpen en om het te modelleren. Wat wil je eigenlijk weten? Specifeer je probleemstelling en je vragen. Dan zoek ik wel naar antwoorden. tot zover mijn betoog dewanand |
| | |