Sangam Online  

Ga terug   Sangam Online > Liefde & Relaties > Familie & Gezin

Registreer Gallery FAQ Ledenlijst Kalender Arcade Markeer forums als gelezen

Antwoord

LinkBack Discussietools Weergave
Oud 11 september 2006, 17:10   #21 (permalink)
AUM
Sangam Silver Member

Rep kracht: 7
AUM is on a distinguished road
Standaard

QUOTE (Hindustani_1_ @ Sep 11 2006, 18:05) <{POST_SNAPBACK}>
Citaat:

janmana jayate shudrah
samskarad bhaved dvijah
veda-pathad bhaved vipro
brahma janatiti brahmanah

This verse explains the different stages of self- realization. Everyone is born a shudra. Sudra means the life of lamentation—he does something and laments. This is a shudra. He does not know how to act, but by whims he does something to serve the material body’s lust or greediness, and then he laments later on. This is a shudra. And brahmana means na shocati na kankshati: he acts to serve the Supreme Brahman, the Supreme Spirit, the original self—so he never laments; neither does he hanker. That is a brahmana.[/b]

99% van de mensen zijn of shudra, ksytria of vaishya...een brahmaan mag geen sex zelfs niet in het huwelijk..tenzij hij of zij een kind willen wekken.
AUM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2006, 17:16   #22 (permalink)
Sangam Gold Member

Rep kracht: 0
Princess is off the scale
Standaard

QUOTE (Z_Singh @ Sep 11 2006, 18:03) <{POST_SNAPBACK}>
Citaat:
Iedereen kan natuurlijk een brahmana worden...alleen de karmavadisch die vaak claimen brahmaan te zijn.zijnn het meestal niet..door kennis te hebben en vegetarisch te leven ben je niet meteen een brahmaan iets wat veel mense wel denken. Krodh, ahankaar en meerdere dingen moeten je leve ook niet overheersen..en als je als zo in strijd ben met janamvadisch dan is krodh toch wel aan het overheersen in mijn ogen.

En kijk bv naar Shri Rama...hij is geboren in een bepaalde gezin waardoor hij ook de mogelijkheid kreeg om zijn vader op te volgen. En zelfs in Nederland is dat het geval bij vele...zie koningshuis in nederlnd,zoon van john de mol zal hem vroeg of laat ook opvolgen enz. Het hoeft niet alijd zo te zijn...maar een opvoeding vormt een mens ook.

Een brahmana hoeft niet per definitie dichter bij moskha te staan...terwijl veel mensen dit ook wel denken. [/b]

Juist,
Oud 11 september 2006, 17:51   #23 (permalink)
AUM
Sangam Silver Member

Standaard

QUOTE (Hindustani_1_ @ Sep 11 2006, 18:09) <{POST_SNAPBACK}>
Citaat:
true... like in my signature it's said.. :

Karma, Gyaan & Bhakti will lead you all to Moksha [/b]
Ik heb ooit een heel mooi verhaal gelezen:

Narad Muni (de grote Bhakt van Vishnu die overal Narayn Narayn zingt) bezocht een bekende Brahman Pandiet om hem te zegenen. De pandiet wilde graag weten wanneer hij nou moksh zou krijgen, Narad Muni gaf aan dit aan Vishnu (Narayn) te vragen.

De volgende dag bezocht Narad Muni een schoenmaker (een sudra) om hem te zegenen. De schoenenmaker stelde precies dezelfde vraag aan Narad Muni, namelijk wanneer hij moksh zou krijgen. Narad Muni gaf aan dit aan Vishnu (Narayn) te vragen.

Toen Narad Muni bij Vishnu arriveerde vertelde hij over de bezoeken die hij had afgelegd aan de pandiet en de schoenmaker. Vishnu vertelde dat de Pandiet (brahmaan) over 100 levens moksh zal bereiken. En de schoenenmaker zou na zijn dood moksh bereiken. Narad Muni was zeer verbaasd hierover en vroeg waarom dit zo was, omdat de schoenenmaker schoenen maakte van leer (huid van dieren). Vishnu glimlachte en zei aan Narad Muni dat de pandiet en schoenmaker aan hem zullen vragen wat hij (Vishnu) aan het doen was. Je kan dan als antwoord geven dat ik een olifant aan het genezen was door het oog van een naald, door hun reacties zal je dan begrijpen waarom ik dit gezegd heb.

Narad Muni arriveerde bij het huis van de Pandiet (Brahmin) en vertelde wat Vishnu had gezegd. De pandiet werd boos en was geshokeerd dat hij nog 100 levens moest wachten voordat hij moskh zou krijgen. De pandiet vroeg aan Narad wat Vishnu aan het doen was. Narad vertelde wat Vishnu aan het doen was en de pandiet zei: hoe kan iemand een olifant genezen door het oog van een naald, dat is onmogelijk niemand kan zoiets doen. Waarschijnlijk moet ik ook geen 100 levens wachten en heb je een leugen verteld.

Toen Narad Muni bij de schoenmaker aankwam vertelde hij wat Vishnu had verteld. De schoenenmaker was zo blij dat dit zijn laatste leven in de materiele wereld was. Hij vroeg meteen wat Vishnu deed...Toen de schoenmaker hoorde dat Vishnu een olifant aan het genezen was door het oog van een naald was hij heel blij. Narad Muni vroeg of de schoenmaker dit geloofde? Natuurlijk zei de schoenmaker..zie je die grote eikenboom die voor ons staat? Die is ontstaan uit een kleine zaad die zo groot is als het oog van een naald, waarom zou hij dan een olifant niet kunnne genezen door de oog van een naald?

Narad Muni begreep het verschil tussen de hoogmoedige pandiet en de liefdevolle schoenmaker.

Narad Muni
Oud 11 september 2006, 18:04   #24 (permalink)
Sangam Silver Member

Leeftijd: 28
Hindustani_1_ is off the scale
Standaard

QUOTE (Z_Singh @ Sep 11 2006, 18:51) <{POST_SNAPBACK}>
Citaat:
Ik heb ooit een heel mooi verhaal gelezen:

Narad Muni (de grote Bhakt van Vishnu die overal Narayn Narayn zingt) bezocht een bekende Brahman Pandiet om hem te zegenen. De pandiet wilde graag weten wanneer hij nou moksh zou krijgen, Narad Muni gaf aan dit aan Vishnu (Narayn) te vragen.

De volgende dag bezocht Narad Muni een schoenmaker (een sudra) om hem te zegenen. De schoenenmaker stelde precies dezelfde vraag aan Narad Muni, namelijk wanneer hij moksh zou krijgen. Narad Muni gaf aan dit aan Vishnu (Narayn) te vragen.

Toen Narad Muni bij Vishnu arriveerde vertelde hij over de bezoeken die hij had afgelegd aan de pandiet en de schoenmaker. Vishnu vertelde dat de Pandiet (brahmaan) over 100 levens moksh zal bereiken. En de schoenenmaker zou na zijn dood moksh bereiken. Narad Muni was zeer verbaasd hierover en vroeg waarom dit zo was, omdat de schoenenmaker schoenen maakte van leer (huid van dieren). Vishnu glimlachte en zei aan Narad Muni dat de pandiet en schoenmaker aan hem zullen vragen wat hij (Vishnu) aan het doen was. Je kan dan als antwoord geven dat ik een olifant aan het genezen was door het oog van een naald, door hun reacties zal je dan begrijpen waarom ik dit gezegd heb.

Narad Muni arriveerde bij het huis van de Pandiet (Brahmin) en vertelde wat Vishnu had gezegd. De pandiet werd boos en was geshokeerd dat hij nog 100 levens moest wachten voordat hij moskh zou krijgen. De pandiet vroeg aan Narad wat Vishnu aan het doen was. Narad vertelde wat Vishnu aan het doen was en de pandiet zei: hoe kan iemand een olifant genezen door het oog van een naald, dat is onmogelijk niemand kan zoiets doen. Waarschijnlijk moet ik ook geen 100 levens wachten en heb je een leugen verteld.

Toen Narad Muni bij de schoenmaker aankwam vertelde hij wat Vishnu had verteld. De schoenenmaker was zo blij dat dit zijn laatste leven in de materiele wereld was. Hij vroeg meteen wat Vishnu deed...Toen de schoenmaker hoorde dat Vishnu een olifant aan het genezen was door het oog van een naald was hij heel blij. Narad Muni vroeg of de schoenmaker dit geloofde? Natuurlijk zei de schoenmaker..zie je die grote eikenboom die voor ons staat? Die is ontstaan uit een kleine zaad die zo groot is als het oog van een naald, waarom zou hij dan een olifant niet kunnne genezen door de oog van een naald?

Narad Muni begreep het verschil tussen de hoogmoedige pandiet en de liefdevolle schoenmaker.

Narad Muni[/b]
Ik heb vroeger ook veel van zulke leuke en leerzame verhalen in t Hindi gelezen

Echt, zulke verhalen zijn echt goed en leuk om te lezen..

Jab Dil Ne Tujhko Rokna Chaha,

Door Tu Jaa Chuka Tha.. Kahan Main... Kahan Tu...
[/i]
Hindustani_1_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2006, 18:33   #25 (permalink)
Sangam Lover

Rep kracht: 10
koemba is on a distinguished road
Standaard

geboorte zegt niks. je kan aanleg hebben, maar als je daden het niet laten zien dan ben je er nog niet.

eerst zien, dan geloven.
koemba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2006, 18:48   #26 (permalink)
AUM
Sangam Silver Member

Standaard

QUOTE (Koemba @ Sep 11 2006, 19:33) <{POST_SNAPBACK}>
Citaat:
geboorte zegt niks. je kan aanleg hebben, maar als je daden het niet laten zien dan ben je er nog niet.

eerst zien, dan geloven.[/b]
Geboorte zegt niks? Zegt wel een beetje iets toch? Stel je zou in Afrika in de bosjes geboren worden..dan zou je vandaag waarschijnlijk een ander mens zijn...geboorte komt voort uit de daden van je vorige levens...wat jouw verdere geboortes zullen zijn (maar ook dit leven)..wordt weer bepaald door de daden in dit leven (en natuurlijk komende levens).

En niet alles wat je ziet hoeft zo te zijn...dat kan ook slechts uiterlijke verschijning zijn...dat leert bv het verhaaltje ook wat ik geplaatst heb (over Narad Muni).
Oud 11 september 2006, 18:56   #27 (permalink)
Sangam Lover

Lady*V is off the scale
Standaard

QUOTE (Princess @ Sep 11 2006, 17:34) <{POST_SNAPBACK}>
Citaat:
Ik vind het niet echt kloppen. Brahman wordt je ook d.m.v. je daden (dus karma) en niet d.m.v. geboorte.
Een Pandit moet wel de eigenschappen van een Brahman bezitten.[/b]
Mee eens.
Heb hier vaker discussies over gehad en ben het echt zat dat sommige brahman's vol ahankaar leven. Ik ben zelf ook een Brahman, maar leef absoluut niet met zo'n instelling. Dat zouden meer mensen moeten doen ipv slechts geboren te zijn als Brahman en zich hierdoor arrogant gaan opstellen.
As long as you are my boo
No matter how hard it gets
This love will have no regrets
As long as we will be
Stepping on the dance floor
It is me and you
Lady*V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2006, 19:13   #28 (permalink)
Sangam Gold Member

Standaard

QUOTE (Lady*V @ Sep 11 2006, 19:56) <{POST_SNAPBACK}>
Citaat:
Mee eens.
Heb hier vaker discussies over gehad en ben het echt zat dat sommige brahman's vol ahankaar leven. Ik ben zelf ook een Brahman, maar leef absoluut niet met zo'n instelling. Dat zouden meer mensen moeten doen ipv slechts geboren te zijn als Brahman en zich hierdoor arrogant gaan opstellen.
[/b]
En wat maakt jou een Brahman?
Oud 11 september 2006, 19:17   #29 (permalink)
Sangam Lover

Lady*V is off the scale
Standaard

QUOTE (Princess @ Sep 11 2006, 20:13) <{POST_SNAPBACK}>
Citaat:
En wat maakt jou een Brahman?[/b]

Als we puur gaan kijken tot welke kastenstelsel ik behoor...
Mijn ouders, adjie/adja, voorouders zijn allemaal Brahman.
Dat maakt mij dus automatisch ook Brahman.
As long as you are my boo
No matter how hard it gets
This love will have no regrets
As long as we will be
Stepping on the dance floor
It is me and you
Lady*V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2006, 19:24   #30 (permalink)
Sangam Gold Member

Standaard

QUOTE (Lady*V @ Sep 11 2006, 20:17) <{POST_SNAPBACK}>
Citaat:

Als we puur gaan kijken tot welke kastenstelsel ik behoor...
Mijn ouders, adjie/adja, voorouders zijn allemaal Brahman.
Dat maakt mij dus automatisch ook Brahman.
[/b]
Dat is dus het fout wat mensen maken. Kastenstelsel is niet gebaseerd op geboorte, maar op je daden.
Je ouders kunnen Brahman zijn, maar dat wil niet zeggen dat jij dat dan ook bent. Je moet de daden en eigenschappen bezitten van een brahman om je Brahman te kunnen noemen.

Bookmarks

Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten