![]() |
| |||||||
| Registreer | Gallery | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Arcade | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Sangam Silver Member |
De hindoemaatschappij is traditioneel verdeeld in vier groepen, kasten geheten. Het zijn de Brahmanen (priesters), Kshatriya’s (edelen en soldaten), Vaishya’s (kooplieden) en Sudra’s (dienaren). Buiten het kastenstelsel zijn er mensen die werk doen dat als vuil of ondergeschikt gezien wordt, zoals de straat vegen. Zij werden wel ’onaanraakbaren’ genoemd, maar staan tegenwoordig bekend als de ‘geregistreerde kaste’. In het verleden werd het kastenstelsel streng toegepast, en raakten mensen van hogere en lagere kasten nooit vermengd. Tegenwoordig is het minder strikt, maar het heeft nog steeds invloed op de plaats waar mensen wonen, op wat voor baan ze hebben en met wie ze trouwen. Bij Hindoestanen in Suriname en in Nederland speelt het kastenstelsel een veel kleinere rol dan bij hindoes in India. dit is een stukje van Wikipedia wat is jullie mening er over? en welke kasten behoren jullie??
__________________ Namaskar Hindoe-boy ![]() ![]() Jai Shri Ram Fear leads to anger, Anger leads to hate, Hate leads to suffering The Kshatriya are members of the Hindu military order. As administrators and rulers, Kshatriya are assigned with protecting the Hindu Dharma, and serving humanity. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Sangam Gold Member Lid sinds: 28 november 2004 Locatie: Karachi Leeftijd: 25
Rep kracht: 0 ![]() |
ik heb hier geen verstand van maar had paar maanden geleden op bbc gezien dat die mensen van de laagste kast ofzow echt de ergste werk moeten doen riool schoonmaken en dit soort shit en dat ze niet met mensen met hoge kastenstelsel mogen praten ofzo wel erg dit
__________________ |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Sangam Silver Member Lid sinds: 9 oktober 2006
Rep kracht: 7 ![]() |
Ik kwam deze reactie van pandiet ji op IF tegen: Het grootste probleem met het kastenstelsel is dat men een kaste verward met een Jaati. (jaati = ras, verbonden met geboorte/afkomst). Kaste of het woord Varna zou ik niet willen koppelen aan geboorte of afkomst. In de Gita zegt bhagvan Shri Kishna (hfdstk 4): IK heb de 4 kasten geschapen en onderverdeeld op basis van kenmerken/kwaliteiten/aard en handelingen (guna & karma). Hij, de maker van de kasten zegt dat de verdeling op basis van andere zaken dan geboorte geschied. In hfdstk 18 gaat Hij in op die ontwikkelde kwaliteiten. Daar zegt hij ook dat handelingen voortvloeien uit kwaliteiten. Ik ga voor mezelf ook niet van het feit dat men geboren wordt in een kaste en daar niet meer uit kan komen. Mijn gedachtegang is dat als men andere kwaliteiten weet te ontwikkelen, men een andere kaste aanneemt. Deze gedachte wordt ook schriftuurlijk gesteund: Janma jaayate Shudra = ieder mens in van geboorte een Shudra. Sanskaaraat dvijjaayate = na sanskaars te hebben ontvangen wordt men een dvij (verkrijgt men een tweede geboorte) Brahm jaanaati iti Braahmana = nadat men Brahm heeft leren kennen wordt men een Braahmana. Geboorte wordt dus gekoppeld aan de kaste Shudra; waarmee we zeggen dat ieder mens bij geboorte gelijk is. Wat men verder van zichzelf maakt, is aan hem. Als men zich niet kom veranderen dan zou Vishvamitra, een koning geboren in de kaste van Kshatriya's nooit braahmana kunnen worden; hij is van koning brahmarishi geworden en geaccepteerd als braahmana; hij werd ook de guru van bhagvan Ram. Sut-ji maharaj, de verteller van alle purana's, geboren in de sut-jaati, de laagste kaste, is na ontwikkeling braahmana geworden. Satyakaam Jabaala, een vedantische rishi, geboren uit......onbekend. Zijn moeder had vele mannen gehad en uit welke hij geboren is, is een vraagteken. Toch is hij braahmana geworden, eentje van de hoogste orde. Zo zijn er meerdere voorbeelden te noemen waarin we zien dat een mens niet gebonden is aan de kaste waarin hij/zij geboren is. Andersom gebeurt ook: Pandu, Dritraashtra en Vidur, kshatriya's (zie Mahabharat) zijn algemeen aanvaard als kshatriya's; ze zijn geboren uit Vyaas-ji maharaj! Waarom zijn het geen braahmana's? Aan de andere kant, zijn wij allen kinderen van Manu en Shatrupa; kshatriya's (daarom heten we Manushya). Als we allemaal uit Manu zijn geboren, waarom zijn alle mensen dan geen kshatriya's? Waar komen die andere kasten dan vandaan? |
| | |
| | #5 (permalink) | |
| Advanced Member Lid sinds: 21 juni 2005 Leeftijd: 23
Rep kracht: 0 ![]() | QUOTE (Style in Motion @ May 16 2006, 20:45) <{POST_SNAPBACK}> Citaat:
Oh...nou in dat geval behoor ik dan tot de Kshatriya’s (edelen en soldaten)
__________________ ![]() ![]() Radha I Love You Lieffie..!! | |
| | |
| | #6 (permalink) | |
| Sangam Member Lid sinds: 2 januari 2006 Locatie: Dronten Leeftijd: 26
Rep kracht: 0 ![]() | QUOTE (Style in Motion @ May 16 2006, 20:45) <{POST_SNAPBACK}> Citaat:
__________________ | |
| | |
| | #7 (permalink) | |
| Sangam Silver Member Lid sinds: 6 juni 2005
Rep kracht: 0 ![]() |
Maar goed.. Ik vind die hele kastenstelsel BULLSHIT.. Want als ik Pandita/Panditain wil worden, dan kan dat gewoon QUOTE (Miklo Velka @ May 16 2006, 20:53) <{POST_SNAPBACK}> Citaat:
__________________ ![]() | |
| | |
| | #8 (permalink) | |
| Sangam Member Lid sinds: 2 januari 2006 Locatie: Dronten Leeftijd: 26
Rep kracht: 0 ![]() | QUOTE (Style in Motion @ May 16 2006, 21:00) <{POST_SNAPBACK}> Citaat:
__________________ | |
| | |
| | #9 (permalink) | |
| Sangam Silver Member Lid sinds: 6 juni 2005
Rep kracht: 0 ![]() | QUOTE (Miklo Velka @ May 16 2006, 21:01) <{POST_SNAPBACK}> Citaat:
__________________ ![]() | |
| | |
| | #10 (permalink) | |
| Sangam Lover Lid sinds: 5 mei 2003
Rep kracht: 0 ![]() | QUOTE (Z_Singh @ May 16 2006, 20:50) <{POST_SNAPBACK}> Citaat:
Misschien kan je bij je bronnen vermelden dat het om Pandit Attry Ramdhani gaat. Goede pandit, maar natuurlijk zal hij zo een interpretatie geven aangezien hij zelf GEEN Brabhan is en dat tot veel ophef heeft geleid. Samen met zijn vader runt hij ee mandir, en nog gigantisch goed ook. maar je belicht het verhaal nu eenzijdig.
__________________ | |
| | |