![]() |
| | #1 (permalink) |
| Niet Actief Sangam Silver Member Lid sinds: 28 mei 2008
Rep kracht: 0 ![]() |
Wie van de getrouwde dames gaat dit jaar met me meedoen aan Karva Chauth? En is het je eerste keer of doe je het trouw elk jaar weer? Voor wie geinteresseerd is in het verhaal achter Karva Chauth en alles eromheen: http://www.karwachauth.com/ The Story Of Queen Veeravati A long long time ago, there lived a beautiful girl by the name of Veeravati. She was the only sister of her seven loving brothers, who was married to a king. On the occasion of the first Karva Chauth after her marriage, she went to her parents' house. After sunrise, she observed a strict fast. However, the queen couldn't stand the rigors of fasting and was desperatly waiting for the moon to rise. The seven brothers who loved her dearly, were very disturbed watching the distress of their sister and decided to end her fast by deceiving her. Then the brothers reflected a mirror through Pipal tree leaves. The sister, taken it as moon rise, broke the fast and took food. However, the moment the queen ate her dinner, she received the news that her husband, the king, was seriously ill. The queen rushed to her husband's palace and on the way, she met Lord Shiva and his consort, Goddess Parvati. Parvati informed her that the king had died because the queen had broken her fast by watching a false moon. However, when the queen asked her for forgiveness, the goddess granted her the boon that the king would be revived. But to achieve this, she would have to undertake the Karva Chauth fast under strict rituals, then only her husband would come top life. Thus, by strictly following all the rituals of Karva chauth, queen Veeravati relivened her husband. The Legend Of Mahabharata The belief in this fast and its associated rituals goes back to the pre-Mahabharata times. Draupadi, too, is said to have observed this fast. Once Arjun went to the Nilgiris for penance and the rest of the Pandavas faced many problems in his absence. Draupadi, out of desperation, remembered Lord Krishna and asked for help. Lord Krishna reminded her that on an earlier occasion, when Goddess Parvati had sought Lord Shivas guidance under similar circumstances, she had been advised to observe the fast of Karva Chauth. Draupadi followed the instructions and observed the fast with all its rituals. Consequently, the Pandavas were able to overcome their problems. On this day, fasting women listen to Karva Chauth legends with rapt attention. The Story Of Satyavan and Savitri There is the story of the Satyavan and Savitri. When Lord Yama, came to procure Satyavan's soul, Savitri begged him to grant him life. When he refused, she stopped eating and drinking and Yamraj finally relented. He granted her, her husband's life. To this day, Karva Chauth is celebrated with great faith and belief. The Legend Of Karva According to another legend, a woman named Karva was deeply devoted to her husband. One day while bathing, he was caught by a crocodile. Karva came running and bound the crocodile with a cotton yarn. She then went to Yama, the Lord of the death, and requested him to send the offending crocodile to hell. When Yama refused, she threatened to curse him. Afraid of the power of a devoted wife, Yama readily accepted and sent the crocodile to Yamalok or hell, and blessed Karva's husband with long life. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Sangam Gold Member Lid sinds: 23 januari 2008 Locatie: heaven Leeftijd: 28
Zijn er mensen die hier aan meedoen?? Dacht dat alleen mensen van Indiase afkomst dit deden Maar ja waarom zou je het niet doen aangezien we ook aan andere vieringen deelnemen
__________________ Liefde Liefde is een mooi woord, liefde is een lekker gevoel. Liefde is houden van, als je weet wat ik bedoel. Liefde heeft voor mij een belangrijke betekenis. Voor iedereen is liefde een leuke belevenis, Liefde voor mij, dat ben jij !!! |
| | |
| | #3 (permalink) | |
Rep kracht: 0 ![]() | QUOTE (Ishana22 @ Oct 13 2008, 09:37) <{POST_SNAPBACK}> Citaat:
(En trouwens hun Manglesutra en sindhur elke dag trouw dragen... ) | |
| | |
| | #4 (permalink) | |
Rep kracht: 0 ![]() | QUOTE (R3sh @ Oct 13 2008, 09:39) <{POST_SNAPBACK}> Citaat:
?
__________________ Liefde Liefde is een mooi woord, liefde is een lekker gevoel. Liefde is houden van, als je weet wat ik bedoel. Liefde heeft voor mij een belangrijke betekenis. Voor iedereen is liefde een leuke belevenis, Liefde voor mij, dat ben jij !!! | |
| | |
| | #5 (permalink) | |
Rep kracht: 0 ![]() | QUOTE (Ishana22 @ Oct 13 2008, 09:41) <{POST_SNAPBACK}> Citaat:
Ik kon niet wachten tot ik eindelijk getrouwd was en aan mijn eerste karva chauth kon deelnemen... Net zoals ik ook niet kon wachten tot ik Sindhur mocht zetten. Als klein meisje van volgens mij 4 jaar, zag ik mijn moeder altijd wat spul uit een rood potje pakken en een rode streep in haar middenscheiding zetten. Ik vroeg haar toen of ik ook mocht. Zij zei me toen dat wat er ook mocht gebeuren ik NOOIT aan dat potje mocht zitten. Pas als ik ook getrouwd zou zijn, kreeg ik mijn eigen potje en mocht ik ook rode spul in mijn haar doen. Dat is me sindsdien bijgebleven.. net zoals Karva Chauth. Ik zag het mijn moeder doen toen ik nog jong was en vond de gedachte erachter zo romantisch! Ik doe het dus trouw elk jaar weer.... | |
| | |
| | #6 (permalink) | |
Rep kracht: 0 ![]() | QUOTE (R3sh @ Oct 13 2008, 09:49) <{POST_SNAPBACK}> Citaat:
maar het is wel leuk dat anderen dat wel doen en wat hun onderliggende gedachte is. Maar wat doe je die dag dan allemaal?? Wat ik weet is dat je dan de hee dag niet mag eten toch ![]() ![]() ![]() ??
__________________ Liefde Liefde is een mooi woord, liefde is een lekker gevoel. Liefde is houden van, als je weet wat ik bedoel. Liefde heeft voor mij een belangrijke betekenis. Voor iedereen is liefde een leuke belevenis, Liefde voor mij, dat ben jij !!! | |
| | |
| | #8 (permalink) |
__________________ Liefde Liefde is een mooi woord, liefde is een lekker gevoel. Liefde is houden van, als je weet wat ik bedoel. Liefde heeft voor mij een belangrijke betekenis. Voor iedereen is liefde een leuke belevenis, Liefde voor mij, dat ben jij !!! |
| | |
| | #9 (permalink) | |
Rep kracht: 0 ![]() | QUOTE (Ishana22 @ Oct 13 2008, 09:51) <{POST_SNAPBACK}> Citaat:
Op deze website is het eigenlijk mooi uitgelegd.. :D http://www.karwachauth.com/tradition-of-fast.html Weet je waarom ik sindhur zet? Mij is het volgende verteld: Alleen getrouwde vrouwen mogen sindhur zetten.. Wanneer je man komt te overlijden, wordt met zijn hand jouw sindhur afgewassen en mag je het nooit meer zetten. Waarom zou je er dan als getrouwde vrouw bijlopen alsof je man overleden is? (dus zoner sindhur?) Het zetten van sindhur geeft aan dat je getrouwd bent en het erkennen hiervan door jou als getrouwde vrouw, zegent je man met een lang en gelukkig leven. Al is deze verklaring niet juist... het is voor mij mooie genoeg om hem te eren :D | |
| | |
| | #10 (permalink) | |
Rep kracht: 0 ![]() | QUOTE (R3sh @ Oct 13 2008, 09:57) <{POST_SNAPBACK}> Citaat:
Kan best zijn dat de verklaring juist is.Hou me daar eigenlijk niet mee bezig. Maar ik hoef daar niet mee te lopen wanneer ik getrouwd ben. Ik vind het gewoon niet bij mezelf passen.Iedereen moet doen waar ze gelukkig van worden en jij bent gelukkig met je sindoor en magelalsutre en karva chaud. Niks mee mee. :thumbright:
| | |