Sangam Online  

Ga terug   Sangam Online > Liefde & Relaties > Familie & Gezin

Registreer Gallery FAQ Ledenlijst Kalender Arcade Markeer forums als gelezen

Antwoord

LinkBack Discussietools Weergave
Oud 1 oktober 2008, 14:18   #11 (permalink)
Niet Actief
Sangam Silver Member

Rep kracht: 0
*R3sh* is an unknown quantity at this point
Standaard

QUOTE (Amar @ Oct 1 2008, 13:44) <{POST_SNAPBACK}>
Citaat:
Je wilt niets bijbrengen, vermeldt dan ook niets

Of is het om je eigen ego te strelen tov andere lezers??[/b]
Ja het is om mijn eigen ego te strelen tov andere lezers..
:schietmezelf:

(ik ben geen lerares die mensen iets moet bijbrengen. Ik geef mijn visie, mijn mening en that's it. Voor anderen hier is dat voldoende geweest als klankboard, zoals anderen hun visies en meningen dat ook voor mij is).
*R3sh* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2008, 15:23   #12 (permalink)
Sangam Lover

imported_Amar is off the scale
Standaard

QUOTE (R3sh @ Oct 1 2008, 15:1 <{POST_SNAPBACK}>
Citaat:
Ja het is om mijn eigen ego te strelen tov andere lezers..
:schietmezelf:

(ik ben geen lerares die mensen iets moet bijbrengen. Ik geef mijn visie, mijn mening en that's it. Voor anderen hier is dat voldoende geweest als klankboard, zoals anderen hun visies en meningen dat ook voor mij is).[/b]
is goed dan zal ik je helpen je ego te strelen voortaan..

imported_Amar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2008, 15:40   #13 (permalink)
Sangam Silver Member

Laddu is off the scale
Standaard

QUOTE (Tjah_Das_Baluh @ Oct 1 2008, 00:31) <{POST_SNAPBACK}>
Citaat:
Hallo,

We kennen allemaal wel verhalen, regels, gebruiken uit onze religies. Maar in hoe verre geloof jij dat een traditie of feestdag uit jouw religie daadwerkelijk op die manier word gevierd als jouw god het gewild heeft. Dus, denk jij echt dat jouw god bijv. een maand heeft bedacht waarin je moet vasten en dan je aan die en die en die regels moet houden? Of dat je negen dagen een bepaalde gedaante moet vereren met een aantal regels/richtlijnen? (om het ff actueel te houden).
Ik doel dus meer op het feit dat de wereldgodsdiensten al redelijk oud zijn, en alles is niet meer te controleren. Er is dus een grote kans dat je gewoon iets doet wat een paar eeuwen/millenia geleden door een groepje mensen is bedacht omdat het ze wel leuk leek.

Ik stel deze vraag omdat hoe meer ik mij in religies verdiep des te onlogischer en menselijker mij alles lijkt.
Er komt echt nergens iets goddelijks naar voren, maar alleen menselijke gedachtes/doelen/verzinsels.[/b]

Ik zal alleen vanuit het hinduïsme praten, want ik eb geen kennis van andere religies.

Ten eerste is er niets verplicht om te doen. Alles wat je doet moet uit je vrije wil gebeuren. ALs kinderen bij hun ouders wonen, dan doen zijn automatisch mee met wat de ouders doen. (hoeft niet altijd zo te zijn)

Ik zal de voorbeeld van Navratam aanhouden.
Met Navratri wordt Durga Mata aanbeden. Zij ging voor 9 nachten naar haar ouderlijke huis toe op aarde. Dit werd een grote feest, omdat vroeger als vrouwen eenmaal getrouwd waren, bijna nooit meer naar haar ouderlijke huis toe ging.
Haar ouders hadden haar dus uitgenodigd. Dit gebeurt jaarlijks op een bepaalde tijd. Die tijd wordt door de stand van de planeten/manen enz bepaald.
Daarom valt het elke jaar op een andere datum.
Omdat Durga Mata voor 9 nachten op aarde komt, willen de Hindu's Durga Mata ook bij hun thuis uitnodigen. Dat Durga Mata niet alleen naar haar ouders toe gaat, maar ook naar haar devoten. En daarom besteden we deze dagen extra aandacht aan Durga Mata om haar te verwelkomen bij ons thuis.
En hoe mensen haar verwelkomen is voor iedereen persoonlijk. Hier zijn geen regels voor.
De één doet het door middel van 10 dagen vasten. De ander gaat elke dag naar de Mandir. Een ander offert 1 bloem. Weer een ander maakte alleen een dia aan of offert Prasad of gaat 1 keer in de week naar de Mandir of gaat bhajans, stuti's zingen enz.
Dit is gewoon een vorm van bidden. Hoe die persoon het wilt doen hangt ervan af op welke niveau die persoon is. (en daarmee bedoel ik niet dat iemand die 10 dagen vast hoger staat dan iemand die 1 keer per jaar naar de Mandir gaat)

Iedereen doet dit op zijn/haar eigen manier. Er staat nergens geschreven dat je dit of dat moet doen.
In het Hinduïsme gelooft men in Karm. Je moet een goede Karm opbouwen, zodat je uiteindelijk Moksh krijgt.
Dit kan je bereiken door je levenswijze. Hoe meer je aan devotie doet, hoe meer goede Karm je opbouwt.
Dit is dus voor een ieder persoonlijk. Een ieder geeft een eigen invulling hoe die zijn/haar religieuze feestdagen viert. En niet alleen met religieuze feestdagen ook gewoon de andere dagen.

De Pandits / geschriften vertellen hierover zodat mensen eraan denken waarom ze hier op aarde zijn. Wat hun doel van het leven is en bieden hierdoor jou de mogelijkheid aan om de juiste pad op te lopen en dichter naar Moksh toe te gaan.
Ik als Hindu geloof heilig in de geschriften.

Omdat er geen verplichting is doet iedereen het op zijn eigen manier. Hierdoor hebben families hun eigen tradities voor deze dingen en die geven ze weer door aan hun kinderen. Of de kinderen ermee doorgaan of niet, bepaalt weer hoe het verwaterd wordt.

Ik vind dat je dan ook niet gewoon alles moet doen wat er gezegd wordt, maar je moet ook voor jezelf gaan opzoeken WAAROM er iets op een bepaalde manier gebeurd. Als je dat niet doet, dan heb je grote kans dat je verkeerde dingen gaat doen.
Daarom moet je ook af en toe naar de algemene Mandir gaan, zodat je veel dingen kan leren. Als je de Ramayan leest of kijkt dan leer je ook veel dingen.

Een goede voorbeeld hierbij is het offeren van een mens of dier aan Kali Mata. Dit gebeurt echt in India. Veel mensen nemen dit over van hun ouders en geven bali's.
Als deze mensen zich hierin hadden verdiept zouden ze er nooit aan begonnen zijn.
In de Chalisa van Kali Mata staat zelf geschreven dat zij geen bloed offers wilt. Zij wordt daar erg verdrietig van, want het zijn allemaal haar kinderen. Het reinste en zuiverste wat je kan offeren is een kokosnoot. Een kokosnoot is het enige wat er is dat 3 ogen heeft. En alleen ShivJi heeft 3 ogen. Daarom is dit het beste wat je kunt offeren.

heb ff geen zin om verder te gaan..

Jaanam, Tune Dil Ko Toda Baar Baar

Laddu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2008, 19:39   #14 (permalink)
Sangam Lover

Leeftijd: 55
Papa Jee is an unknown quantity at this point
Standaard

QUOTE (Tjah_Das_Baluh @ Oct 1 2008, 00:31) <{POST_SNAPBACK}>
Citaat:
Hallo,

We kennen allemaal wel verhalen, regels, gebruiken uit onze religies. Maar in hoe verre geloof jij dat een traditie of feestdag uit jouw religie daadwerkelijk op die manier word gevierd als jouw god het gewild heeft.[/b]
hoe durf je god met een kleine letter te schrijven?

je gaat branden in de hel vriend
Papa Jee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2008, 20:25   #15 (permalink)
Sangam Lover

Rep kracht: 10
Miss India is on a distinguished road
Standaard

QUOTE (Papa Jee @ Oct 2 2008, 20:39) <{POST_SNAPBACK}>
Citaat:
hoe durf je god met een kleine letter te schrijven?

je gaat branden in de hel vriend[/b]

:girl_haha: pagalaan
Miss India is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2008, 20:51   #16 (permalink)
Sangam Member

Tjah_Das_Baluh is off the scale
Standaard

QUOTE (Laddu @ Oct 2 2008, 16:40) <{POST_SNAPBACK}>
Citaat:
Ik zal alleen vanuit het hinduïsme praten, want ik eb geen kennis van andere religies.

Ten eerste is er niets verplicht om te doen. Alles wat je doet moet uit je vrije wil gebeuren. ALs kinderen bij hun ouders wonen, dan doen zijn automatisch mee met wat de ouders doen. (hoeft niet altijd zo te zijn)

Ik zal de voorbeeld van Navratam aanhouden.
Met Navratri wordt Durga Mata aanbeden. Zij ging voor 9 nachten naar haar ouderlijke huis toe op aarde. Dit werd een grote feest, omdat vroeger als vrouwen eenmaal getrouwd waren, bijna nooit meer naar haar ouderlijke huis toe ging.
Haar ouders hadden haar dus uitgenodigd. Dit gebeurt jaarlijks op een bepaalde tijd. Die tijd wordt door de stand van de planeten/manen enz bepaald.
Daarom valt het elke jaar op een andere datum.
Omdat Durga Mata voor 9 nachten op aarde komt, willen de Hindu's Durga Mata ook bij hun thuis uitnodigen. Dat Durga Mata niet alleen naar haar ouders toe gaat, maar ook naar haar devoten. En daarom besteden we deze dagen extra aandacht aan Durga Mata om haar te verwelkomen bij ons thuis.
En hoe mensen haar verwelkomen is voor iedereen persoonlijk. Hier zijn geen regels voor.
De één doet het door middel van 10 dagen vasten. De ander gaat elke dag naar de Mandir. Een ander offert 1 bloem. Weer een ander maakte alleen een dia aan of offert Prasad of gaat 1 keer in de week naar de Mandir of gaat bhajans, stuti's zingen enz.
Dit is gewoon een vorm van bidden. Hoe die persoon het wilt doen hangt ervan af op welke niveau die persoon is. (en daarmee bedoel ik niet dat iemand die 10 dagen vast hoger staat dan iemand die 1 keer per jaar naar de Mandir gaat)

Iedereen doet dit op zijn/haar eigen manier. Er staat nergens geschreven dat je dit of dat moet doen.
In het Hinduïsme gelooft men in Karm. Je moet een goede Karm opbouwen, zodat je uiteindelijk Moksh krijgt.
Dit kan je bereiken door je levenswijze. Hoe meer je aan devotie doet, hoe meer goede Karm je opbouwt.
Dit is dus voor een ieder persoonlijk. Een ieder geeft een eigen invulling hoe die zijn/haar religieuze feestdagen viert. En niet alleen met religieuze feestdagen ook gewoon de andere dagen.

De Pandits / geschriften vertellen hierover zodat mensen eraan denken waarom ze hier op aarde zijn. Wat hun doel van het leven is en bieden hierdoor jou de mogelijkheid aan om de juiste pad op te lopen en dichter naar Moksh toe te gaan.
Ik als Hindu geloof heilig in de geschriften.

Omdat er geen verplichting is doet iedereen het op zijn eigen manier. Hierdoor hebben families hun eigen tradities voor deze dingen en die geven ze weer door aan hun kinderen. Of de kinderen ermee doorgaan of niet, bepaalt weer hoe het verwaterd wordt.

Ik vind dat je dan ook niet gewoon alles moet doen wat er gezegd wordt, maar je moet ook voor jezelf gaan opzoeken WAAROM er iets op een bepaalde manier gebeurd. Als je dat niet doet, dan heb je grote kans dat je verkeerde dingen gaat doen.
Daarom moet je ook af en toe naar de algemene Mandir gaan, zodat je veel dingen kan leren. Als je de Ramayan leest of kijkt dan leer je ook veel dingen.

Een goede voorbeeld hierbij is het offeren van een mens of dier aan Kali Mata. Dit gebeurt echt in India. Veel mensen nemen dit over van hun ouders en geven bali's.
Als deze mensen zich hierin hadden verdiept zouden ze er nooit aan begonnen zijn.
In de Chalisa van Kali Mata staat zelf geschreven dat zij geen bloed offers wilt. Zij wordt daar erg verdrietig van, want het zijn allemaal haar kinderen. Het reinste en zuiverste wat je kan offeren is een kokosnoot. Een kokosnoot is het enige wat er is dat 3 ogen heeft. En alleen ShivJi heeft 3 ogen. Daarom is dit het beste wat je kunt offeren.

heb ff geen zin om verder te gaan..[/b]
Goede post, maar het geeft geen antwoord op mijn vraag/probleem.
Je verwijst naar de geschriften, maar om die geschriften gaat het mij juist.
Wie kan mij vertellen/aantonen dat die echt door god/bhagvan zijn opgesteld? Je kan dat geloven, dat is jouw goed recht. Maar het komt bij mij meer over van dat een elite dacht:"het klootjesvolk wilt iets verklaren, dus we schrijven een boek waardoor ze stil en gehoorzaam worden".

@Amar
Het hoeft niet per se vertaald te worden naar menselijke concepten.
Hij/zij (god) kon er ook voor gekozen hebben om OVERAL ter wereld één boek of meerdere dezelfde boeken te "plaatsen", waardoor je er zeker van kon zijn dat er echt maar één god was. Dan kon je alles nog in Jip en Janneke taal neerzetten, maar dan had je zekerheid dat het echt van god kwam. Nu zie je overal allemaal verschillende concepten en allemaal verschillen van elkaar rechtevenredig met de afstand tussen de bevolkingsgroepen. Voor een almachtig wezen was dat iets simpels, maar waarom heeft hij ervoor gekozen om het niet te doen? Makes no sense.
Tjah_Das_Baluh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2008, 15:55   #17 (permalink)
Sangam Silver Member

Laddu is off the scale
Standaard

QUOTE (Tjah_Das_Baluh @ Oct 2 2008, 21:51) <{POST_SNAPBACK}>
Citaat:
Goede post, maar het geeft geen antwoord op mijn vraag/probleem.
Je verwijst naar de geschriften, maar om die geschriften gaat het mij juist.
Wie kan mij vertellen/aantonen dat die echt door god/bhagvan zijn opgesteld? Je kan dat geloven, dat is jouw goed recht. Maar het komt bij mij meer over van dat een elite dacht:"het klootjesvolk wilt iets verklaren, dus we schrijven een boek waardoor ze stil en gehoorzaam worden".

@Amar
Het hoeft niet per se vertaald te worden naar menselijke concepten.
Hij/zij (god) kon er ook voor gekozen hebben om OVERAL ter wereld één boek of meerdere dezelfde boeken te "plaatsen", waardoor je er zeker van kon zijn dat er echt maar één god was. Dan kon je alles nog in Jip en Janneke taal neerzetten, maar dan had je zekerheid dat het echt van god kwam. Nu zie je overal allemaal verschillende concepten en allemaal verschillen van elkaar rechtevenredig met de afstand tussen de bevolkingsgroepen. Voor een almachtig wezen was dat iets simpels, maar waarom heeft hij ervoor gekozen om het niet te doen? Makes no sense.[/b]

Vele geschriften zijn in originele staat gevonden en zijn al duizenden jaren oud. En hoe je kan bewijzen dat het echt is? Dat is hetzelfde als bewijzen dat God er is.
Je gelooft erin of niet. Iedereen ervaart God op zijn eigen manier. Iedereen ziet Hem in een andere gedaante.
Als je volgens de geschriften bepaalde handelingen doet dan bereik je daar iets mee. Degenen die die handelingen plegen volgens de geschriften ervaren datgene ook. En dat geeft weer bewijs dat het dus echt is.

God heeft er zelf voor gezorgd dat er verschillende religies/volkeren zijn. Alles moet gewoon in evenwicht blijven. Anders kan men niet vooruit en ook niet achteruit.
Neem bijvoorbeeld de Hindu's en de moslims.
De koe is voor de Hindu's heilig, maar moslims slachten koeien.
Volgens het Hinduïsme is dat paap, maar volgens de islam weer niet. Zo blijft er een evenwicht.
Stel nou dat de koe voor iedereen heilig zou zijn. Dan zou er een teveel aan koeien zijn op aarde.
Het is maar een klein voorbeeld, maar het is te snappen toch?

Jaanam, Tune Dil Ko Toda Baar Baar

Laddu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2008, 19:05   #18 (permalink)
Sangam Silver Member

Caprese is off the scale
Standaard

binnen het hindoeisme zijn er voorschriften. Deze zijn ons geopenbaard door de goden zelf, dmv mediums zoals sadhu's en rishi's
Caprese is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 14:09   #19 (permalink)
basanti
Gast

Standaard

QUOTE (Laddu @ Oct 3 2008, 16:55) <{POST_SNAPBACK}>
Citaat:
God heeft er zelf voor gezorgd dat er verschillende religies/volkeren zijn. Alles moet gewoon in evenwicht blijven. Anders kan men niet vooruit en ook niet achteruit.
Volgens het Hinduïsme is dat paap, maar volgens de islam weer niet. Zo blijft er een evenwicht.
Stel nou dat de koe voor iedereen heilig zou zijn. Dan zou er een teveel aan koeien zijn op aarde.
Het is maar een klein voorbeeld, maar het is te snappen toch?[/b]
  Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 19:30   #20 (permalink)
Sangam Member

Tjah_Das_Baluh is off the scale
Standaard

QUOTE (Laddu @ Oct 3 2008, 16:55) <{POST_SNAPBACK}>
Citaat:
Vele geschriften zijn in originele staat gevonden en zijn al duizenden jaren oud. En hoe je kan bewijzen dat het echt is? Dat is hetzelfde als bewijzen dat God er is.
Je gelooft erin of niet. Iedereen ervaart God op zijn eigen manier. Iedereen ziet Hem in een andere gedaante.
Als je volgens de geschriften bepaalde handelingen doet dan bereik je daar iets mee. Degenen die die handelingen plegen volgens de geschriften ervaren datgene ook. En dat geeft weer bewijs dat het dus echt is.

Het is maar een klein voorbeeld, maar het is te snappen toch?[/b]
Je snapt me echt niet he?
Ik heb het niet over de authenticiteit van de boeken, maar over het feit of de inhoud ervan echt van God/Bhagvan komt.
Heb je ook bewijzen dat je daar iets mee bereikt? Ik denk het niet, grote kans dat het een placebo is. Wat heb je er eigenlijk mee bereikt? Misschien word het duidelijker als je daar eens aan denkt. Was datgene dat je ermee bereikte zonder de hulp van god echt niet binnen jouw handbereik of wel? Wenste je bijvoorbeeld dat je je opleiding afmaakte of dat je een geldboom in je achtertuin kreeg? Big difference. Ik ken namelijk genoeg mensen die ook zonder gelovig te zijn een opleiding hebben afgemaakt, maar niemand heeft een geldboom. Kan jij nu, door maar genoeg puja's te doen wel een geldboom krijgen? Nee toch, maar als het op school slecht gaat kan je door veel te bidden en zo de motivatie om te leren krijgen toch wel je diploma halen. Komt dat dan doordat je hebt gebeden of doordat je hard hebt geleerd?

Maar ga eens na, waarom zijn er vroeger in een relatief kort tijdsbestek zoveel religies (jodendom,christen,islam zijn kort na elkaar gevormd) onstaan? Waarom zijn er vroeger wel zoveel avatars op aarde gekomen? Maar nu, in moeilijke tijden zie je ze nergens? Is dat omdat god ons nu EXTRA op de proef wilt stellen? ( :') ) of toch...
omdat we nu rationeler, kritischer en toch ook wel slimmer (hoewel onderwezen beter staat hier) zijn?
Als iemand nu zou zeggen dat hij/zij door God was gestuurd om te boeten voor onze zonden, zou iedereen hem zeker keihard uitlachen en dan in een gesticht stoppen. Zo'n persoon heeft nu een paar miljard volgelingen...

Religulous van Bill Maher is een aanrader!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Religulous

Je verhaal over koeien en varkens tsjah.......... ik ga er maar niet op in het moet wel leuk blijven
Tjah_Das_Baluh is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Bookmarks

Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten