![]() |
| |||||||
| Registreer | Gallery | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Arcade | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Sangam Silver Member Lid sinds: 9 oktober 2006
Rep kracht: 7 ![]() | De dood 16. Anteshti vindt plaats nadat de ziel het menselijke lichaam heeft verlaten. Deze sanskaar houdt in de crematie van het stoffelijke lichaam. Door crematie keert het lichaam terug in de vijf oorspronkelijke elementen: aarde, water, vuur, lucht en ruimte. Het lijk wordt gecremeerd, zodat het geen gevaar kan vormen voor de volksgezondheid en geen onnodige ruimte in beslag neemt op de wereld. De ziel zal overeenkomstig zijn karma (daden) reïncarneren in een ander lichaam en dus opnieuw geboren worden, waarmee de cyclus voltooid wordt. Elk dood is een nieuw leven volgens het Hindoeïsme. Een eeuwig durend proces van karma en dharma. |
| | |
| | #7 (permalink) | |
Rep kracht: 7 ![]() | QUOTE (Princess @ Nov 8 2006, 21:37) <{POST_SNAPBACK}> Citaat:
het wordt niet zomaar solah sanskaars genoemd..niet alleen in nederland is dit het geval maar ook daarbuiten Since ancient times there has remained a dispute between experts on the total number of sanskar that exist. As written in Gautamsmriti there are 48 of them, Maharshi Agnirane directed of 25 of them, but according to puranas 16 of them are main and necessary. http://en.wikipedia.org/wiki/Sanskar http://www.ohmnet.nl/Xtra_OHM.asp?pag=20&ID=92 | |
| | |
| | #8 (permalink) | |
| Sangam Gold Member Lid sinds: 30 januari 2003
Rep kracht: 0 ![]() | QUOTE (Z_Singh @ Nov 8 2006, 21:41) <{POST_SNAPBACK}> Citaat:
Wat ik met 10 bedoel is dat er hedendaags nog maar de 10 sanskara's belangrijk worden gevonden en worden uitgevoerd (en zelfs dat niet eens!): 1. Garbhandana: het verwekken van het kind 2. Simantonnayana: Het scheiden van het haar 3. Jata karma: benuttigen van Ghee bij pasgeboren baby 4. Nama karana: het geven van een naam 5. Anna prasanaz: voedsel geven. 6. Cuda karana: scheren van geboorteharen 7. Vidyarambha: leren van alfabet 8. Upanayana: Initatie 9. Vivaah: huwelijk 10. Antyesi: Crematie
__________________ Namah shivaaya | |
| | |
| | #9 (permalink) | |
Rep kracht: 7 ![]() | QUOTE (Princess @ Nov 9 2006, 00:29) <{POST_SNAPBACK}> Citaat:
In nederland worden de sanskaars inderdaad minder nageleeft..maar er zijn genoeg gezinnen in india die dit wel naleven..dus deze conclusie is een beetje te kort door de bocht. | |
| | |
| | #10 (permalink) | |
| Sangam Gold Member Lid sinds: 30 januari 2003
Rep kracht: 0 ![]() | QUOTE (Z_Singh @ Nov 9 2006, 09:37) <{POST_SNAPBACK}> Citaat:
Ja, nu wordt er over de 16 sankaars gesproken. Maar zoals ik al eerder zei, waren dit er 17 en voorheen nog veel meer. Inderdaad, de Pandits uit India en Nederland weten ook beter, daar heb ik mijn informatie ook vandaan. Als je gaat googlen krijg je inderdaad informatie over de 16 sanskaars, maar daarachter zit nog een geschiedenis. Daar wordt op de site van Ohm niet over gesproken. Ik ken ook genoeg gezinnen die het in Nederland naleven hoor, maar het wordt steeds minder.
__________________ Namah shivaaya | |
| | |